Hopp til innhold

Nektes å frakte Trolltunga-turister

ODDA/STORD (NRK): I årevis har John E. Clausen fraktet turister til Skjeggedal. Nå stenges veien for ham og kollegaene. – Mange reagerer voldsomt.

John E. Clausen

FORBUDT: Turbusser får ikke kjøre til Skjeggedal, der gåturen til Trolltunga starter. – Jeg har planlagt turer i sommer, for pensjonister, blant annet. Den planleggingen har jeg nå foreløpig måtte stoppe, sier John E. Clausen, daglig leder i Stord Turbuss.

Foto: Marte Rommetveit / NRK

Odda kommune og Statkraft har bestemt seg for å innføre forbud mot turbusser på veien inn til Skjeggedal, der gåturen til Trolltunga starter.

– Det er en lang, smal, bratt og kronglete vei, som ikke er beregnet for så mye trafikk som en får i høysesongen for turister. Vi var helt nødt til å innføre restriksjoner, sier Elisabeth Wesenlund Hauge, næringsrådgiver i Odda kommune.

I KØ TIL TROLLTUNGA:

POPULÆRT MÅL: Turistveksten på Trolltunga har vært enorm. I høysesongen går nå flere tusen personer turen hver dag.

Foto: TOM INGEBRIGTSEN

«Voldtekt av Skjeggedal»

Den eksplosive veksten i turistbesøket på Trolltunga gir utfordringer både for kommunen og Statkraft, som eier veien til Skjeggedal.

I 2015 kom kun 20 prosent av turistene med kollektivtransport til Skjeggedal. For å få ned den samlede trafikken, ble det i en mulighetsstudie vurdert om privatbiler skulle forbys.

Men parkeringsutfordringer i Odda og Tyssedal gjorde at kommunestyret i stedet vedtok å etablere 160 nye parkeringsplasser i Skjeggedal. Det ble det bråk av.

– En voldtekt av Skjeggedal, tordnet Terje Kollbotn (R), ifølge Hardanger Folkeblad.

Og nå har Statkraft og Odda kommune altså bestemt seg for at veien inn til Skjeggedal skal stenges helt for turbusser i høysesongen. Det samme gjelder campingbiler.

– Statkraft har fått denne turisttrafikken på sin vei, og må kunne gjøre tiltak som trengs for at de skal kunne komme seg til anleggene sine hele tiden, sier næringsrådgiver Hauge.

John E. Clausen

KAN TAPE PENGER: – Jeg forventer at Odda kommune nå går ut og informerer om hvordan dette blir, sier John E. Clausen, daglig leder i Stord Turbuss.

Foto: Marte Rommetveit / NRK

Frykter økonomisk tap

Turbussforbud og nye parkeringsplasser kan gi økt biltrafikk, men kommunen håper å ta unna det meste med minibusstransport. Den har Odda Taxi fått konsesjon på.

Andre busselskaper har gitt klar beskjed til kommunen om hva de mener om endringene.

– Det er mange som reagerer voldsomt på dette, sier John E. Clausen, daglig leder i Stord Turbuss.

Han hadde allerede brukt tid på å planlegge turer til Skjeggedal i sommer, og er oppgitt både over turbussforbudet og manglende informasjon.

Turbussene må nå sette av Trolltunga-turistene i Tyssedal, der turistene må betale for minibuss tur/retur Skjeggedal. Clausen frykter det gjør at de må kutte i sine priser og taper økonomisk.

– Med den prisen minibussene tok i fjor, 50 kroner hver vei per passasjer, er det snakk om betydelige summer for en busslast på 50 personer, sier han.

Elisabeth Wesenlund Hauge

NY SITUASJON: – Vi opplever en ny situasjon. Systemet har blitt til mens vi prøver å løse den på en best mulig måte, sier Elisabeth Wesenlund Hauge, næringsrådgiver i Odda kommune.

Foto: Tale Hauso / NRK

Erkjenner dårlig informasjon

Næringsrådgiver Hauge medgir at informasjonen har vært mangelfull, men sier det aldri tidligere har vært stor interesse for transport til Skjeggedal.

Turistveksten har snudd opp ned på dette, og etter reaksjonene sier Hauge nå at de vil revurdere turbussforbudet.

– Jeg skjønner godt at de som kjører turbusser har lyst opp til Skjeggedal. Vi tar de forespørslene alvorlige, og skal selvsagt se på den totale situasjonen for å få en best mulig trafikal løsning, sier Hauge.