16. juni 2011 kjørte et tog inn i flammene på et overbygg ved Hallingskeid stasjon på Bergensbanen. 250 passasjerer ble reddet ut, i noen dramatiske minutter på høyfjellet.
Togsett brant opp på høyfjellet
Ingen personer ble skadet, men togsettet ble slukt av flammene kun minutter senere.
NSB fikk 150 millioner kroner i erstatning for de utbrente togsettene. Men i etterkant av brannen besluttet forsikringsselskapet Tryg Vesta å sende et regresskrav for summen til Jernbaneverket, som de mente var ansvarlige for brannen.
Et regresskrav betyr at et forsikringsselskap krever tilbake penger de har utbetalt fra en annen part. Kravet ble rettet mot Jernbaneverket, fordi de mente de hadde opptrådt uaktsomt og forårsaket brannen.
Nekter å ta regningen
Etter lang tids behandling har Jernbaneverket nå tatt stilling til kravet fra forsikringsselskapet. De nekter å ta regningen for det utbrente toget.
3. januar svarte Jernbaneverket forsikringsselskapet. De skriver at de har tatt en grundig gjennomgang av saken, og
«Etter en vurdering av faktum i saken, holdt opp mot vilkårene for erstatningsansvar etter Sportilgangsavtalen og alminnelig erstatningsrett, kan ikke JBV se at det er faktisk og rettslig grunnlag for det fremsatte erstatningskrav.»
(Saken fortsetter under bildet.)
Historisk høyt krav
Kravet på 150 millioner kroner er det største regresskravet fra et norsk forsikringsselskap noensinne.
Rapporter om brannårsaken på Hallingskeid har ikke kommet med noen klare svar. Havarikommisjonen kunne ikke fastslå noen brannårsak, men sveisearbeid utført på overbygget som brant ble sett på som den mest sannsynlige årsaken.
LES SAKEN: Sveisearbeid startet trolig brannen
Jernbaneverket avviser at de har opptrådt uaktsomt, og at de har ansvaret. De skriver følgende i brevet, som er signert Torkil Eckhoff, juridisk direktør i Jernbaneverket.
Vil ikke ta skylden for brannen
«JBV kan ikke se at man ved egen uaktsomhet har forårsaket brannen eller skadene brannen medførte for NSB. Etter en gjennomgang av egne rutiner, instrukser og oppfølging kan vi ikke se at JBV har opptrådt uaktsomt forut for branntilløpet.»
I sine ulykkesrapporter har Havarikommisjonen kommet med kritikk mot beredskapen på Bergensbanen. Både sikkerheten rundt sveisearbeidet i forkant av brannen, og utrykningstiden på toglinjen var for dårlig, mente Havarikommisjonen.
LES OGSÅ: Kritiserer beredskapen på Bergensbanen
Blant annet tok det nesten seks timer før slukkeutstyr fra Voss kom på plass, og mye av brannutstyret var ute av drift.
– Har ikke opptrådt uaktsomt
Til tross for beredskapskritikken, vil ikke Jernbaneverket ta regningen. De mener brannårsaken ikke er tydelig nok – og vil derfor heller ikke ta regningen.
« JBV kan ikke se at man ved egen uaktsomhet har forårsaket brannen eller skadene brannen medførte for NSB. Etter en gjennomgang av egne rutiner, instrukser og oppfølging kan vi ikke se at JBV har opptrådt uaktsomt forut for branntilløpet.»