Hurtigruten skal i løpet av våren installere landstrømanlegg på tre av sine skip. Først ut er MS Kong Harald, som får strømmottak når det legges i dokk på Fosen Yard 16. januar.
I løpet av 2016 kan seks skip, halvparten av flåten som går langs norskekysten, ha fått installert landstrøm om bord.
– Vi ser at vi har et ansvar for å seile så miljøvennlig som mulig i de sårbare områdene vi seiler i. Det er hovedgrunnen til at vi har tatt denne beslutningen, sier konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam.
Få havner er klare
Men uten landstrømanlegg i havnene Hurtigruteskipene besøker, blir det fortsatt dieselutslipp ved landligge langs store deler av norskekysten.
Per i dag er det kun Bergen og Tromsø som konkret har iverksatt landstrømutbygging i havnene.
– Vi tror det er realistisk at anlegget er på plass før neste vintersesong, sier Ulrik Jørgensen, havnedirektør i Bergen og omland havnevesen.
– Vi har klargjort for landstrøm og all service som båtene skal ha. Så det er egentlig bare strømmen som mangler, så er vi klare, sier Halvar Pettersen, havnedirektør ved Tromsø havn.
Av de store havnene NRK har vært i kontakt med, sier noen at de ikke utelukker landstrømutbygging, men verken Trondheim, Ålesund, Kirkenes eller Bodø har konkrete planer om det.
- Les også:
– Høna og egget
Dermed kan bli mange nautiske mil mellom hver gang Hurtigruteskipene får utnyttet oppgraderingen. For å få det til, kan Hurtigruten ifølge ekspertene trenge flere rederier med på laget.
– Dette er litt som høna og egget. Du vil ikke få skip som bygger ut, eller tilrettelegger for landstrøm, før du har en veldig god infrastruktur. Og det er vanskelig å bygge ut infrastruktur før du har veldig mange skip som har tilrettelagt for det, sier Bjørn-Johan Vartdal, forskningssjef for maritim avdeling i DNV GL.
- Les også:
Håper på landstrøm i de største havnene
Hurtigruten ønsker nå å legge press på havnene for å installere landstrømanlegg.
– Vi mener at landstrøm om noen år må være like naturlig utstyr på kaiene som fendere. De siste dagene har vist oss at det haster. Den akutte forurensningssituasjonen i Bergen, Tromsø og andre norske byer viser at det haster å kutte utslippene fra skip som ligger til kai, sier kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten.
Ifølge Hurtigruten kutter landstrøm utslippene for ett skip med rundt 130 tonn CO₂ og 2,5 tonn NOx per år.
– Vi håper at vi i løpet av året får på plass landstrøm i de største havnene langs norskekysten, sier konsernsjef Skjeldam.
- Hurtigruten har også større visjoner: