Hopp til innhold

Måker jernbaneskinner med utstyr fra 1975

Jernbaneverket har ansvaret for å holde togskinnene på Bergensbanen fri for snø. Det må de klare med en maskin fra 1975.

De holder Bergensbanen åpen med utstyr fra 1975.

Etter en vinter med mye vær og vind har Ingvar Gjeitsund hatt nok å gjøre. Han jobber som banerydder i Jernbaneverket, og har hatt brøyteplogen i gang for fullt hele sesongen.

Igvar Gjeitsund mener respekten for jernbanen er dalende

FULL FRES: Banerydderen har hatt nok å gjøre i en vinter med snø og mye vind.

Foto: Ole-Andre Lagmandokk / NRK

– Det har vært normalt mye snø, men det har vært mye vind. Vi har drevet på for fullt hele tiden, sier han.

Gjeitsund har jobbet i Jernbaneverket i 40 år, og trives godt. Men med en brøyteplog som har vært i tjeneste like lenge som han selv, kan arbeidet hans bli en utfordring.

– Vi har en tyskprodusert snøfreser fra 1975, så den har gjort jobben sin. Alt er jo gammelt, og det blir mye reparasjoner. Vi står mye på verksted, forklarer han.

Ønsker fornyelse

Bjørn Løne er snøkoordinator og har ansvaret for at toglinjene blir ryddet for snø. Han mener det er på tide å oppgradere utstyret.

– Vi trenger fornyelse. Når maskinparken er så gammel så bør den fornyes. Det er viktig for å holde regulariteten på toggangen og at maskinparken skal tåle å være ute til alle døgnets tider, sier han.

Vurderer en oppgradering

Jernbaneverket holder for tiden på med et fornyelsesprogram for en rekke av sine arbeidsmaskiner.

– Når det gjelder Bergensbanen vurderes nå konkret oppgradering eller fornyelse av snøutstyret. Herunder også tiltak for å bedre oppetid på eksisterende utstyr, sier kommunikasjonsdirektør i Jernbaneverket Svein Horrisland.

En konklusjon om hvorvidt Gjeitsund og Løne får ønsket oppfylt om ny maskinpark, forventes i løpet av året.