Bergen Nordhordland Rutelag (BNR) fikk i høst kniven på strupet av fylkeskommunen og fikk valget mellom å starte opp ruten eller gi fra seg konsesjonen. Selskapet valgte det første, men har slitt med passasjertallene.
Nå sier styreleder Helge Skaar at nok er nok.
LES OGSÅ:
|– Taper penger hver dag
– Vi taper penger hver dag. BNR har prøvd å få dette til, men vi har ikke kommet videre med samarbeidet med fylkeskommunen og Skyss. Vi har ingen stor pengesekk til å finansiere dette selv, sier Skaar til NRK.no.
Torsdag i forrige uke
å gi økonomisk støtte til midlertidig drift av båtruten, frem til den blir lyst ut på anbud som del av hurtigbåttilbudet i Hordaland. Meldingen ble mottatt med jubel blant passasjerene, som i flere år har etterlyst et båttilbud for pendlerne i Nordhordland.Får støtte av pendlerne
– Det er selvsagt veldig uheldig at båten nå blir lagt ned, men vi har full forståelse for at BNR må gjøre dette. de kan ikke fortsette å drive med underskudd, sier leder for Nordhordland pendlerlag, Marie Morken, som sier hun forventer at fylkeskommunen snarest går i dialog med BNR for å få rutetilbudet i gang igjen.
LES OGSÅ:
– Dette tilbudet er veldig viktig for pendlerne og ikke minst med tanke på å få avdempet den stadige veksten i trafikken mellom Nordhordland og Bergen, sier orfører i Meland, Nils Marton Aadland, til NRK.no.
Vil ha kjapp anbudsrunde
Fylkesordfører Tom Christer Nilsen (H) forsikrer pendlerne i nord om at båtruten skal bestå.
– Jeg regner med at vi ganske raskt skal komme i gang igjen. I en overgangsperiode håper vi å få til en løsning med BNR. Hvis ikke det går, vil vi gå i gang med en forsert anbudsrunde. Da vil de ta noen måneder. Men båten skal i gang igjen så fort som mulig. Da som et trygt og sikkert tilbud med lang tidshorisont, sier fylkesordføreren.
– Oppfatter du dialogen med BNR som konstruktiv?
– Senest torsdag fikk vi et brev fra dem med skisser til løsninger, så det vil jeg absolutt si, sier Nilsen.