– Tunnelen er for lang og dyr, sier prosjektleder Kjell Kvåle i Vegvesenet til NRK.
Onsdag ettermiddag presenterer Vegvesenet hvilke alternativer som er aktuelle for å utbedre den såkalte «dødsveien» mellom Arna og Voss, som både er svært rasutsatt og beryktet for en rekke fatale frontkollisjoner.
LES OGSÅ:
Vil spare åtte kilometer og 10-15 minutter
Krefter i Kvam og omliggende kommuner i Hardanger har lansert
under Kvamskogen som et alternativ. Tunnelen vil føre til åtte kilometer kortere vei og en redusert reisetid mellom Bergen og Kvam på 10-15 minutter.Tunnelplanene er igjen blitt aktualisert etter
på fylkesvei 7 i Tokagjelet, hvor en svær steinblokk ramlet ned og knuste både veibanen og munningen til Snaughaugtunnelen. Veien vil være stengt i flere uker mens opprydningsarbeidet pågår.LES MER:
Ordfører: – Ville utviklet et større område
Men NRK vet at Statens Vegvesen ikke vil utrede Hardangertunnelen som E 16-alternativ.
Ordfører i Kvam, Asbjørn Tolo (H), legger ikke skjul på at han er skuffet over avgjørelsen.
– Jeg skal ikke si at det er en gal beslutning, men jeg mener at E 16 via Kvam hadde utviklet et enda større område. For oss er det uansett viktig å få løst denne traséen, så vi må bare stå på og få tunnelen inn i planverket, slik at den blir prioritert, sier Tolo.
Hva mener du om Vegvesenets avgjørelse? Hvor bør nye E 16 gå? Si din mening i kommentarfeltet under.