Hopp til innhold

Tunnel under Kvamskogen ikke aktuell som ny E 16-trasé

Statens Vegvesen mener en 12 kilometer lang tunnel under Kvamskogen ikke er et realistisk alternativ til ny E 16-trasé mellom Bergen og Voss.

Ras Tokagjelet

RASUTSATT: Veien over Kvamskogen er smal, svingete og sterkt utsatt for naturkreftene. Her fra rasstedet i Tokagjelet mellom Steinsdalen og Kvamskogen.

Foto: Halvor Folgerø / NRK

– Tunnelen er for lang og dyr, sier prosjektleder Kjell Kvåle i Vegvesenet til NRK.

Onsdag ettermiddag presenterer Vegvesenet hvilke alternativer som er aktuelle for å utbedre den såkalte «dødsveien» mellom Arna og Voss, som både er svært rasutsatt og beryktet for en rekke fatale frontkollisjoner.

Asbjørn Tolo

SKUFFET: Kvam-ordfører Asbjørn Tolo fra Høyre.

Foto: Høyre

LES OGSÅ: 200 ras i vest på ti år

Vil spare åtte kilometer og 10-15 minutter

Krefter i Kvam og omliggende kommuner i Hardanger har lansert Hardangertunnelen under Kvamskogen som et alternativ. Tunnelen vil føre til åtte kilometer kortere vei og en redusert reisetid mellom Bergen og Kvam på 10-15 minutter.

Tunnelplanene er igjen blitt aktualisert etter søndagens ras på fylkesvei 7 i Tokagjelet, hvor en svær steinblokk ramlet ned og knuste både veibanen og munningen til Snaughaugtunnelen. Veien vil være stengt i flere uker mens opprydningsarbeidet pågår.

LES MER: – Vil ta flere uker å rydde rasstedet

Ordfører: – Ville utviklet et større område

Men NRK vet at Statens Vegvesen ikke vil utrede Hardangertunnelen som E 16-alternativ.

Ordfører i Kvam, Asbjørn Tolo (H), legger ikke skjul på at han er skuffet over avgjørelsen.

– Jeg skal ikke si at det er en gal beslutning, men jeg mener at E 16 via Kvam hadde utviklet et enda større område. For oss er det uansett viktig å få løst denne traséen, så vi må bare stå på og få tunnelen inn i planverket, slik at den blir prioritert, sier Tolo.

Hva mener du om Vegvesenets avgjørelse? Hvor bør nye E 16 gå? Si din mening i kommentarfeltet under.