Hopp til innhold

Kun 125 flere biler på gratisveien i morgenrushet

Politikerne ble beskyldt for å flytte trafikkproblemene ut av Bergen sentrum og til Arna. Men nye tall fra Vegvesenet tyder på at andre ting enn køprising må ta skylden for trafikk-kork i morgenrushet.

Kø på Hardangervegen mot rundkjøringen på Midttun

MÅ VENTE: Bilister som kommer fra Arna og til rundkjøringen på Midttun må stå mer i kø enn før. Men det skyldes langt fra bare køprising i Bergen sentrum.

Foto: Roy Hilmar Svendsen / NRK

Etter at NRK fortalte om utviklingen i bergenstrafikken etter en måned med køprising, reagerte mange lesere på den forholdsvis lave trafikkøkningen Vegvesenet oppga for «gratisveiene», bompengefrie Straumevegen og Hardangervegen.

«730 biler, når teller de? I kun fem minutter? Spesielt ca. 07:00 kan det være kødannelse fra rundkjøringen på Midtun og langt inn mot gamle Frank Mohn i Heldal», skrev en leser på NRK Hordalands Facebook-side.

I likhet med de fleste andre som reagerer på tallene, tror han trafikken har økt langt mer enn det Vegvesenet sier på Hardangervegen mellom Arna og Midttun, og spesielt i retning Midttun i morgenrushet.

«Hardangervegen har økt enormt, spesielt om morgenen», og «ta dere en tur opp på Midttun i rundkjøringen, så får dere bekreftet sannheten. Jeg blir matt av at en ikke gidder undersøke», er to andre kommentarer.

Oppsiktsvekkende lav økning

Etter de mange reaksjonene ba NRK Vegvesenet om å ta ut tall som viser hvor mange biler som kjører i hver retning på Hardangervegen til ulike tider på døgnet.

Fasiten er oppsiktsvekkende for dem som trodde køprisingen må ta hovedskylden for de lange køene mot Midttun i morgenrushet:

Mellom klokken seks og ni om morgenen kjører gjennomsnittlig kun 125 flere biler enn i fjor forbi målepunktet ved Heldal skole mot Midttun, ifølge Vegvesenets tall.

Her er tallene: Gjennomsnittlig antall daglige passeringer i rushtiden på fv. 580 Hardangervegen ved Heldal skole i februar 2016 (i parentes økning fra februar 2015):

  • Retning Midttun: Klokken 06-09: 1776 (opp 125, 7,6 prosent). Klokken 14-17: 1252 (opp 166, 15,3 prosent).
  • Retning Arna: 06-09: 974 (opp 241, 32,9 prosent) 14-17: 2114 (opp 157, 8 prosent).
Gamle Hardangervegen stengt

STENGT: Vegvesenet mener stengingen av gamleveien mellom Nesttun og Midttun er hovedforklaringen på køene.

Foto: Roy Hilmar Svendsen / NRK

Dette har skylden

Det skal nevnes at det var vinterferie i februar i fjor, og ikke i februar i år, noe som trolig innebærer at økningen på en vanlig hverdag er noe større enn disse tallene viser.

Men Mahmoud Ebrahimi i Statens vegvesens geodataseksjon opplyser at den prosentvise trafikkøkningen faktisk er lavere enn 7,6 prosent, fordi flere biler kommer til mot rundkjøringen etter målepunktet ved skolen.

– Fra Frank Mohn-industriområdet til rundkjøringen på Midttun antas trafikken å øke med rundt 300 biler hver vei i døgnet, sier han.

Vegvesenet mener uansett tallene slår fast at de økte bompengeprisene rundt Bergen sentrum ikke alene står bak køene på Hardangervegen. Ebrahimi kommer med følgende forklaring:

– Gamle Hardangervegen mellom Midtun og Nesttun ble stengt i september i fjor, noe som gjør at folk herfra må kjøre til Midttun for å komme seg til Nesttun og videre. Trafikken er doblet mellom rundkjøringen og Midttuntunnelen. Det kan tenkes at det er hovedgrunnen til køene, sier han.

Her er de totale trafikktallene for målepunktet ved Heldal skole på Hardangervegen:

Beklager, vi kunne ikke vise innholdet.
Se «Heldal skole» i nytt vindu