Hopp til innhold

Her blir de intervjuet foran 100 millioner kinesere

For to måneder siden ga det norske kunstmuseet KODE syv marmorsøyler tilbake til Kina. Denne uken har nyheten eksplodert i kinesisk media.

Bilde 2

GAMMEL OG NY: Karin Hindsbo har vært museumsdirektør i to uker, etter at Erlend Høyersten gikk av. Å bli intervjuet av to TV-team fra kinesisk TV er en god start på jobben for Hindsbo.

Foto: KODE

Den 16. desember i fjor signerte daværende KODE-direktør Erlend Høyersten en historisk avtale. Syv kinesiske søyler som stammer fra Sommerpalasset i Beijing, skulle sendes tilbake til Kina.

Collage

OMTALE: Et utvalg av kinesiske aviser som har omtalt nyheten.

Denne uken ble nyheten omtalt i New York Times. Etter det har ikke telefonen stått stille hos kunstmuseet i Bergen.

Alle de største mediebedriftene i Kina og sørøstlige Asia har omtalt saken i nettmediene. Nå har TV-selskapene meldt sin interesse.

100 millioner seere

– Det har vært en positiv mediestorm, kan man si. Det er vanskelig å fatte omfanget av det, sier Karin Hindsbo.

Den danske museumsdirektøren tok over som direktør etter Høyersten for bare to uker siden.

200 treff

200 TREFF: Museumsdirektøren tvitret selv om medieomtalen. – Et lite utvalg av omtalen de siste tjue timene, skriver Hindsbo på Twitter.

Foto: KODE

Hun har akkurat blitt intervjuet av et kinesisk tv-team når NRK snakker med henne. Den kinesiske reporteren regnet med at intervjuet ville bli sett av 100 millioner i Kina.

Det var det andre tv-selskapet til å sende sine europeiske korrespondenter til Bergen denne dagen.

– Så jeg tok jo på meg litt leppestift før intervjuet, sier Hindsbo.

– Jeg tror ikke noe kunstmuseum i Skandinavia, kanskje og Europa, har fått så mye omtale på en gang i internasjonal media. Det er jo veldig positivt for oss! sier den nye direktøren.

Her er noen av avisene som har omtalt det norske museets donasjon til Kina:

– Betyr uendelig mye

Avtalen Høyersten signerte handler ikke bare om returen av syv tapte marmorsøyler. Det er også starten på et faglig samarbeid med prestisjetunge Peking University.

En av Kinas rikeste forretningsmenn, Huang Nubo, finansierte avtalen. Han sponser KODE kunstmuseer med 10 millioner kroner til den store samlingen av kinesisk kunst.

De syv marmorsøylene tilhører nå et museum ved ruinene av Sommerpalasset. Det kan være vanskelig å forstå hvor mye det betyr, ifølge Nubo.

– Jeg blir nesten på gråten av å snakke om det. Dette er et åpent sår for. Jeg vet ikke om dere forstår det, sa Nubo da han signerte avtalen.

Nubo har også fått mye positiv oppmerksomhet i kinesisk media for hans rolle i avtalen.

Saken fortsetter under videoen.

Ein historisk avtale mellom KODE - Kunstmuseene i Bergen, Peking University og ein kinesisk milliardær gjer at kinesisk kunst lagra i Bergen no kjem tilbake til Kina.

SE VIDEO: 14. desember skrev partene under på samarbeidsavtalen i Bergen.

Plyndret gjentatte ganger

Søylene hører til en gruppe på 21 søyler ved keiserpalasset, som var større enn Den forbudte by. I 1860 ble palasset rasert og plyndret av briter og franskmenn.

Søylene ble kjøpt lovlig og fraktet til Norge av Johan Munthe, som var general i den kinesiske hær.

Det er denne historien kinesiske media gjerne vil høre om når de intervjuer KODE-direktøren.

– Historien knyttet til palasset har stor betydning i Kina. Derfor har søylene en veldig symbolsk verdi, sier Hindsbo.

Sommarpalasset i Beijing

PALASSET: Ruinene etter Sommerpalasset er et populært reisemål for turister. Marmorsøylene sendt fra Bergen tilhører nå et museum ved ruinene.

Foto: KODE, Kunstmuseene i Bergen

Vil bli størst i Europa

Medieoppmerksomheten kan få mye å si for kunstmuseet i Bergen når de skal tiltrekke seg internasjonale kunstnere. Samarbeidet mellom museet og kinesiske kunstnere har vært sterkt fra før.

Blant annet valgte den anerkjente kunstneren Ai Weiwei å legge verdenspremieren av en av sine installasjoner til Bergen.

– Vi har ambisjoner om at vi på sikt kan innta en ledende posisjon på kinesisk kunst i Europa, sier Hindsbo.