Hopp til innhold

Endelig slutt på hårnålssvingene

De beryktede svingene i Skjervet blir nå overflødige. I dag åpnet samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa de to første delene av Vossapakko.

Video 1b5c1190-a3b3-4815-9a42-a10cf4394a0d.jpg

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa klippet snoren under åpningen av Tunsbergtunnelen.

Det er riksvei 13 mellom Voss og Hardanger som har fått en kraftig utbedring da de to første delene av Vossapakko ble åpnet av samferdselsministeren i dag.

Slutt på svingene

Dermed kan bilistene unngå hårnålssvingene i Skjervet. Dette blir en stor forbedring, forteller prosjektleder Lars Magnar Røneid i Statens vegvesen.

– Skjervet er sterk stigning, 580 graders kurver og rasfarlige strekninger. Nå blir denne vegen avløst av tunnelen, så nå kan man ta fire kilometer rett strekning, tørt og opplyst. Det blir en vesentlig forbedring, sier Røneid til NRK.

De to første delene av Vossapakko består av ny vei mellom Mønshaug og Palmafoss og mellom Øvre Granvin og Voss grense. Til sammen er det 9 kilometer ny vei, inkludert to broer og den nye Tunsbergtunnelen.

Sponheim på åpningen av Vossapakko

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa og fylkesmann Lars Sponheim var på plass under åpningen av veien.

Foto: Arnstein Karlsen

Unngår ny skrekkvinter

Det nye veiprosjektet åpner et halvt år før planlagt, noe som gleder prosjektlederen.

– Dette var litt fordi vi ville unngå en ny vinter på Skjervet. Opprinnelig skulle veien i juni neste år. Men nå er vi faktisk ferdig og klar til å åpne i dag, sier Røneid.

Ikke alle er så fornøyd med den nye utbyggingen. Skolebarn og gående ved Palmafoss får ingen egen overgang, og foreldre fortviler. Se mer om dette i videovinduet øverst i saken.

Svingene i Skjervet blir nå stengt på vinteren for å unngå farlige situasjoner.

Åpningen i dag stod samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa. Også fylkesmann Lars Sponheim var på plass.