Hopp til innhold

Nå kan hun få selge øl rett fra bryggeriet

– Vinmonopolet i Norge skal bestå, sier Sylvi Listhaug (Frp). Men nå vil landbruks- og matministeren åpne for konkurrenter: Mindre aktører kan få selge øl rett fra bryggeriet.

Jeanette Lillås

INNOVATIVT ØL: Jeanette Lillås og Voss Bryggeri stakk nylig av med prisen Årets innovasjon for sin pale ale. Nå kan en ny gladnyhet være på vei.

Foto: Tale Hauso

Landbruksminister Sylvi Listhaug

VIL SE PÅ REGELVERKET: Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug (Frp).

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

– Folk som kommer og smaker på disse produktene og liker dem, kunne gjerne tenkt seg å kjøpe dem med hjem. Og for dem som produserer er det jo positivt at de får inntekter, sier Sylvi Listhaug.

Tirsdag besøkte landbruks- og matministeren Voss Bryggeri, som nylig stakk med prisen Årets innovasjon for sin pale ale. Vossingene startet opp i 2012, og føyer seg inn i rekken av mindre bryggerier som har dukket opp over hele landet de senere årene.

Nordmenns stigende ølinteresse gjør småbryggeriene levedyktige, men samtidig støter man på utfordringer innenfor norsk alkohollovgivning når det kommer til salg og markedsføring.

– Rart at man ikke kan informere

Det varsler Frp-statsråden nå at hun vil gjøre noe med.

Det er veldig logisk at bedrifter skal kunne selge dette på en ubyråkratisk måte.

Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen

– Å kunne selge rett fra bryggeriet hadde vært en fordel både for dem som produserer og dem som konsumerer. I dag er det jo også slik at en avis kan skrive om produktene til en mikrobrygger, mens vedkommende selv ikke kan lage en nettside med informasjon. Det synes jeg egentlig er litt rart, sier Listhaug.

– Derfor ønsker regjeringen å se på mulighetene for at produsentene selv kan få informere om sine produkter, forteller landbruks- og matministeren.

Det er en gladnyhet for Petter Nome, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, som nylig gikk ut og krevde oppmykning av reglene for produktinformasjon.

– Det er et stort paradoks at folk ikke får vite hvordan ølet smaker, hva det passer til, og hvordan det skal serveres, mener Nome.

– En motkultur mot fyll og misbruk

Petter Nome under en pressekonferanse på Litteraturhuset.

MOTKULTUR: Ølkulturen som er i ferd med å vokse frem i Norge er en motkultur mot fyll og misbruk, mener Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Foto: Lien, Kyrre / NTB scanpix

Dag Jørgensen, som sammen med Jeanette Lillås og Jon Gjerde står bak Voss Bryggeri, er enig med Nome i at de burde få informere om produktene. Jørgensen håper også på en endring i reglene for salg av øltypene de utvikler.

– Det er essensielt å kunne selge fra produksjonslokalene. Vi har jo veldig mange innom på omvisning, og vil jo veldig gjerne kunne selge produktene til de interesserte gjestene våre, sier Jørgensen.

Nome mener ølkulturen som er i ferd med å vokse frem i Norge er et argument for å myke opp reglene for salg og informasjon.

– Jeg vil si det er en motkultur mot fyll og misbruk. Det er veldig logisk at bedrifter skal kunne selge dette på en ubyråkratisk måte, og at turister og andre skal kunne kjøpe det uten å måtte lete opp et pol, mener han.

Listhaug sier hun nå vil undersøke hvilke muligheter som finnes for å etterkomme småbryggerienes ønsker.

– Vi vil nå gjennomgå regelverket. Men Vinmonopolet i Norge skal bestå, så vi må gjøre endringer som er innenfor regelverket som EU pålegger oss, sier hun.