Jernbaneverket har bestemt seg i den betente saken om hvor bergensområdets nye godsterminal skal ligge.
– Nå er vi helt ferdige. Vi redigerer det siste punktumet i dag, sier Lars Christian Stendal, regiondirektør i Jernbaneverket.
Innstillingen skal overleveres samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen 8. desember.
– Kapasiteten på godsterminalen i Bergen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi arbeidet med å se på fremtidige løsninger og alternativer til dagens terminal på Nygårdstangen, sa Solvik-Olsen da arbeidet ble igangsatt.
Det er nå nesten to år siden.
– Det har vært en veldig grundig og ordentlig prosess. Det vi legger frem, er et godt grunnlag for beslutning, sier Stendal.
Vil ikke røpe noe
Saken om ny godsterminal har vakt stort engasjement i befolkningen i Bergen, spesielt i Arna og Fana.
LES OGSÅ:
Jernbaneverket har tidligere varslet at de vil legge lokk på hva de bestemmer seg for frem til innstillingen er departementet i hende, og Stendal holder ord.
– Dere får ikke vite noe før innstillingen overleveres statsråden, sier han.
Selv om Nygårdstangen-området står sentralt i bergenspolitikernes byutviklingsplaner, er heller ikke byrådet fredag informert om hva Jernbaneverket har landet på, opplyser byrådsleder Harald Schjelderup til NRK.
– Holder kortene tett til brystet
Heller ikke transportnæringen har fått vite noe.
– De holder kortene veldig tett til brystet, sier Lars Sveen, leder for DB Schenker i Bergen.
Tvert imot fikk godsselskapene som holder til ved jernbanestasjonen i dag høre at alternativet ikke er klart.
– Vi hadde et møte med Jernbaneverket i formiddag, der de sa at alternativet skulle komme før jul, sier Gøte Østby, PostNords leder i Bergen.
Jernbaneverket legger ikke skjul på at det vil ta tid før den nye godsterminalen er klar til bruk, uansett hvor den plasseres.
– Vi fikk beskjed om at vi måtte belage oss på å være her i minst 15 år til, sier Østby.
Ryktene er, blant transportørene NRK har snakket med, sprikende når det gjelder hvor de flyttes etter det. Felles er at få har tro på Flesland-løsningen på grunn av det høye kostnadsnivået.
– Blir problemer uansett
Etter at departementet får innstillingen, skal det gjennomføres en ekstern kvalitetssikring. I tillegg skal dokumentet ut på høring.
– Det kan også være departementet ser behov for å få enkelt temaer grundigere belyst. Uansett hvilket alternativ man velger, så reiser det problemer knyttet til boliger, miljø, byutvikling og veinett. Det er forskjellige utfordringer ved de forskjellige lokasjonene, sier Stendal.
MER OM SAKEN: Godsterminal i Bergen