Hopp til innhold

Hurtigruten bygger nye skip

Selskapet gjør sin største investering noensinne og bestiller inntil fire nye skip fra verftskonsernet Kleven.

Den nye hurtigruten

FIRE NYE SKIP: Hurtigruten har tegnet en intensjonsavtale med Kleiven om fire nye ekspedisjonsskip med byggestart 2016.

Foto: Illustrasjon Kleven

Hurtigruten foretar selskapets største investering noensinne, når de nå bestiller fire nye ekspedisjonsskip fra Kleven Verft i Møre og Romsdal.

Hvert skip har plass til over 500 passasjerer, og skal både brukes langs kysten og til nye reisemål.

Kontrakten med Kleven er verdt flere milliarder kroner.

– Dette er omstilling i praksis, fra olje og gass industrien som vi er en del av, til andre fartøysegment. Det å få være med å bygge Hurtigruteskip er veldig velkomment for oss og leverandørene, sier konsernsjef i Kleven Ståle Rasmusen.

Levering i 2018 og 2019

Avtalen er at verftet først skal bygge to skip til Hurtigruten, med levering i 2018 og 2019. Etter det har Kleven opsjon på å levere to skip til.

– Vi er veldig stolte av at kontrakten endte i Norge, sier Daniel Skjeldam, administrerende direktør i Hurtigruten.

I tillegg ruster Hurtigruten opp fire av de nåværende skipene som i dag seiler langs kysten. 12 verft var med i anbudskonkurransen, som altså gikk til Kleven i Ulsteinvik utenfor Ålesund.

Det var en tøff anbudsrunde som Kleven er veldig fornøyd med å vinne.

– Dette er en intensjonsavtale som blir til en kontrakt i løpet av få måneder, sier Rasmusen i Kleven.

Rasmussen sier denne avtalen betyr masse for konsernet, som på denne måten vil få beholde sysselsetting for ansatte innen maritin teknologi.

– Dette er et stort prosjekt, som inkluderer leverandører langs hele kysten, sier Rasmussen.

Hurtigrutekontrakten være en av de største i Klevens historie. Ifølge Rasmussen vil oppdraget bety økt aktivitet i Ulsteinvik i årene framover.

– Vi ser for oss at 150 til 200 verftsansatte vil være involvert til enhver tid, i tillegg til to til tre ganger så mange på underleverandørsiden, sier Rasmussen

Framtidsrettede løsninger

Så snart kontrakten er klar starter byggingen av skipene, som vil ta sted på verftet i Ulsteinvik. Kontrakten er planlagt å være klar i midten av juni i år.

Konsernsjefen tror utviklingen vil gjøre at de nye skipene vil være noe annerledes enn slik vi kjenner Hurtigruten i dag, samtidig som de vil ta vare på det ikoniske ved Hurtigruten.

Det vil bli satt mye fokus på framtidsrettede og miljøvennlige løsninger, som allerede er på tegnebordet, ifølge Rasmusen.