Hopp til innhold

Her fylles Fløibanen med åtte tonn betong

Med en stigning på 26 grader på det bratteste er det en fordel at bremsene virker når det er nødvendig. I dag var det klart for en litt uvanlig test for Fløibanevognene i Bergen.

Med en stigning på 26 grader på det bratteste er det en fordel at bremsene virker når det er nødvendig. I dag var det klart for en litt uvanlig test for Fløibanevognene i Bergen.

STILLE PASSASJERER: – De betaler ikke for seg, men er ellers stille og greie å ha med å gjøre, sier teknisk sjef Inge B. Eriksen om de noe uvanlige passasjerene på Fløibanen.

De siste to ukene er bremser og hydraulikk blitt skrudd fra hverandre på nattetid. Fløibanen har skinnebremser som skal stoppe vognene dersom de kommer ut av kontroll, og det er viktig at disse virker som de skal.

Inge B. Eriksen

– Disse passasjerene er litt vanskeligere å få ut av vognene, men de er stille i det minste, sier teknisk sjef ved Fløibanen Inge B. Eriksen

Foto: Kjell Jøran Hansen / NRK

I dag ble åtte tonn med betongblokker plassert i hver av de to vognene. Det tilsvarer vekten av 100 passasjerer som hver veier 80 kilo.

– Det betaler ikke så godt for seg, men ellers er de greie å ha med å gjøre, sier Inge B. Eriksen, teknisk sjef ved Fløibanen.

  • Se video fra bremsetesten øverst i saken

Åtte tonn med betongblokker

stein fløybanen

ÅTTE TONN: I dag ble åtte tonn med betongblokker plassert i hver av de to vognene. Det tilsvarer vekten av 100 passasjerer som hver veier 80 kilo.

Foto: Kjell Jøran Hansen / NRK

En gang i året må det gjennomføres en bremsetest med full last på Fløibanen. Bremsetester gjennomføres jevnlig, men det er ikke fullt så ofte at vognene blir fullastet før testkjøring.

Årsaken til at Fløibanen bruker betongelementer i vognene til å simulere passasjerer er først og fremst fordi bråstoppen i testen er så kraftig at passasjerer lett kunne blitt påført skader i en så voldsom stopp.

Bremsene på Fløibanen består av en driftsbrems og en nødbrems i maskinrommet. I tillegg finnes det altså skinnebremser på vognene og det er disse som testes i dag.

Stopper i løpet av få meter

Taubanetilsynet er i Bergen i dag for å overvære testen. Senere i uken skal også Ulriksbanen testes.

– Det er eneste gangen i året vi løser disse ut i fart. Nå det skjer stopper vognen ganske raskt. Faktisk i løpet av et par meter og denne lengden blir målt med en tommestokk. Det er en veldig hard og brutal stopp, sier Eriksen.

– Disse passasjerene er litt vanskeligere å få ut av vognene, men de er stille i det minste.

Fløibanen

BRATT FJELLSIDE: På det bratteste er stigningen på 26 grader. Da er det viktig at bremsene på Fløibanevognene virker som de skal.

Foto: Marit Hommedal / Scanpix