Hopp til innhold

Slik vil han trekke 100.000 turister årlig til Trolltunga og Tyssedal

Ny markedsberegning viser så stort turistpotensial at forkjemperne gir opp kampen for å bevare Mågelibanen. – Den er for liten. Vi må bygge nytt, mener Jostein Soldal.

Jostein Soldal ved Mågelibanen

VIL BYGGE NY BANE: Jostein Soldal i Opplev Odda mener det ikke er noe poeng i å prøve å bevare den gamle Mågelibanen i Skjeggedal.

Foto: Roy Hilmar Svendsen / NRK

Trolltunga

STOR ATTRAKSJON: Interessen rundt Trolltunga har eksplodert de siste årene. (Arkivfoto)

Foto: Dag Endre Opedal / Flickr

Den gamle trallebanen i Skjeggedal ble lagt ned tidligere i år, på grunn av at den ikke oppfyller alle sikkerhetskravene.

Skulle Mågelibanen bestå, måtte hele skinnegangen legges på fjellgrunn, et arbeid som ville kostet flere titalls millioner. Den regningen ønsker ikke Statkraft å ta.

I tillegg er det planlagt bilvei til hyttelfeltet på toppen av banen, en vei som vil gå der skinnene ligger i dag.

Vil kutte turen til 4-6 timer

Nå vil Jostein Soldal i Opplev Odda ta initiativ til ny satsing i området, som har fått en voldsom oppmerksomhet og pågang de siste årene, ikke minst på grunn av svært god omtale av Trolltunga på nettet internasjonalt.

LES OGSÅ: Studentar undervurderte Trolltunga

– En markedsberegning viser at vi kan ha håp om opp mot 100.000 besøkende her i året. Det forutsetter at vi får bedret fasilitetene, samt at vi får et nytt transportmiddel opp i fjellet som kutter ned turtiden til Trolltunga til 4-6 timer, sier Soldal.

Konkurrerer med Preikestolen

– Da treffer vi en målgruppe som ellers ikke ville kommet inn her, de som ønsker en kortere tur opp på en topp, hvor de kan ta seg en kopp kaffe og noen vafler. Med Jondalstunnelen og Hardangerbrua, vil det også få dagsturpotensial fra Bergen, sier Soldal.

Et slikt besøkstall vil for alvor plassere Trolltunga i samme kategori som Preikestolen i Rogaland, som i 2012 for første gang passerte 150.000 besøkende.

LES OGSÅ: – Rogaland har stole Preikestolen-namnet frå Odda

En spektakulær tur opp jernbøyler i den stupbratte fjellveggen til Trolltunga i Hardanger.

SLIK ER TUREN: Se NRKs Kjell Fuglehaug bli med Jostein Soldal på den krevende turen til Trolltunga.

Per i dag tar en tur til det spektakulære utsiktspunktet 8-10 timer. Da Mågelibanen gikk, var tiden nede i 6-8 timer. Men trallen hadde sterkt begrenset kapasitet og ville ifølge Soldal maks klart å frakte rundt 800 mennesker per dag.

Tror på store inntekter i regionen

Mågelibanen i Skjeggedal

LAGT NED: Mågelibanen ble stengt tidligere i år, fordi den ikke lenger regnes som sikker. Statkraft ønsket ikke å ta kostnaden med utbedringene.

Foto: Roy Hilmar Svendsen / NRK

– Dessuten er det fortsatt 400 høydemeter igjen til toppen når du kommer opp med banen. Vi ser derfor at det nok ikke er realistisk eller hensiktsmessig å sette den i stand igjen. Det er nok mer fornuftig å se på et anlegg med større kapasitet, sier Soldal.

Nå håper han å få med seg investorer i Hardanger på en utbygging og opprusting av fasilitetene, samt byggingen av en ny fjellheis.

– Det vil koste penger å få til, men samtidig viser tallene at det er ligger store inntekter her. Trolltunga er en turistattraksjon som krever et ekstra gjestedøgn, dermed vil de fleste besøkende legge igjen penger i Hardanger, sier Soldal.

LES OGSÅ:

Ordføreren begeistret

– Dette høres veldig spennende ut. 100.000 er et enormt stort tall. Får vi flere besøkende, vil det føre til flere overnattinger her og at folk legger igjen mer penger i vårt distrikt. Det er vi jo glade for, sier ordfører John Opdal (H) til NRK.no.

Han mener løsningen med en helt ny bane mot Trolltunga-stien er langt å foretrekke fremfor opprusting av Mågelibanen.

– Den gamle banen har altfor dårlig kapasitet og ligger en dagsmarsj unna Trolltunga. En ny bane som gir kortere tur, vil være en mye bedre løsning enn trallebanen, sier Opdal.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.