Hopp til innhold

Her kommer en vindmølle

Gigantiske vindmølledeler kjøres i disse dager over hele Stord. Transportjobben er så stor og omfattende at man måtte bygge ny vei for å få plass til bilene.

Denne uken reises Hordalands første vindmøller i vindkraftparken Midtfjellet i Fitjar. I løpet av det neste året skal totalt 44 vindmøller bygges i havgapet i Sunnhordland – og med byggingen følger en svært krevende logistikk.

Politieskorte

De store og tunge delene til vindmøllene fraktes en nesten 30 kilometer lang strekning fra sør til nordvest på Stord-øya. Frakten er så stor at det må til politieskorte, en lang rekke vaktbiler og gigantiske lasteplan på turen.

De første vindmøllene på Fitjar er nå på plass, etter en meget spesiell transport på veiene.

SPESIALPAKKE-SERVICE: Transporten til Fitjar gikk for seg nattestid. Vogntogene ruvet i terrenget.

– Dette er både brede og store deler, og en krevende jobb. Vi har allerede testet at dette skal gå, men det er helt marginalt, sier Ole Vidar Lunde, daglig leder i Midtfjellet Vindpark AS.

Den aller første transportetappen ble tilbakelagt sent mandag kveld, da tårnet til vindmøllene ble fraktet fra næringsparken på Eldøyane i Stord til vindmølleparken i Fitjar.

45 meter lange lasteplan

Delene er 68 tonn tunge, 16,5 meter lange og med en diameter på 430 centimeter og får så vidt plass i tunnelene på strekningen.

Men tirsdag kveld og natt til i dag foregikk en enda større jobb. Da ble de 45 meter lange rotorbladene kjørt på trange stordveier.

– En veistrekning i Fitjar måtte vi rett og slett forsterke for å komme frem. Da ble den gamle veien gravd opp, forsterket og bygget ut for å bedre bæreevne, sier Lunde.

Hver vindmølle består av fire tårndeler, med et ”turbinhus” og tre rotorbladet på toppen.

– Tårnet blir 90 meter høyt når det er satt sammen. Måler man fra toppen av vingen, blir det 135 meter høyt, sier Lunde.

Ber andre bilister passe på

I månedene fremover skal de 21 først vindmøllene bygges, og lange lasteplan og vaktbiler med sirener blir et vanlig syn på veiene på Stord.

Mesteparten av logistikken skal skje sent på kveld og om natten for unngå trafikken, men sjefen for vindmølleprosjektet ber andre bilister om å være oppmerksomme.

– Det blir transport tre-fire kvelder hver uke i tiden fremover. Vi ber folk være forsiktige og vise hensyn om de kjører på E39 og ser bilene, sier Lunde.

Fra begynnelsen av september leveres den første vindproduserte strømmen til beboerne i Sunnhordland. Neste vår skal de resterende 23 vindmøllene reises – og om ett år skal alle 44 stå ferdig.