Sparebanken Vest la i februar ut en video på sin Facebook-side der en av deres finansielle rådgivere snakker om refinansiering.
Banken anbefaler kundene å ta opp mer lån med sikkerhet i egen bolig slik at de kan bruke pengene på eget forbruk. Kampanjen pågår fortsatt.
Dette sier banken
Er dette aggressiv reklame eller uskyldig forbrukerrådgivning? Se filmen her og døm selv.
Budskapet i Sparebankens video lyder som følger:
«Har du tenkt over at boligen din mest sannsynlig er din største økonomiske verdi? Denne verdien kan du bruke på en smart måte. Med sikkerhet i din bolig skaper du muligheter (…) fristiller du kapital, kapital som du kan bruke når du vil, til hva du vil. Kanskje du vil oppgradere boligen din, nytt kjøkken, en garasje, eller kanskje du vil hjelpe barna dine inn på et vanskelig boligmarked. Det er opp til deg.»
– Bryter loven
Filmen Sparebanken Vest har lagt ut mangler viktig prisinformasjon, og bryter derfor med loven, mener Jo Gjedrem, fagdirektør hos Forbrukerombudet.
– Hvis det er riktig at Sparebanken Vest ikke har med prisopplysninger, effektiv rente, totalpris, og andre nødvendige opplysninger, så er det et klart brudd på finansavtaleloven.
– Etter det jeg kan se, er filmen i strid med loven, sier han.
Forbrukerombudet er skeptisk til denne type markedsføring.
– Vi ser at det er veldig mye lånemarkedsføring der ute, og den har blitt mer pågående og insisterende, forklarer Gjedrem,
Det er strenge regler for markedsføring av lån og kreditt i Norge.
– Tanken er at selv om reklamen har et forlokkende budskap, så skal man se hva et slikt lån koster, sier han.
NRK har tidligere i år fortalt hvordan rekordlav rente gir et rush av boliglånskunder.
– Ikke reklame
Lars Ove Breivik er informasjonssjef i Sparebanken Vest. Han er uenig i kritikken fra Forbrukerombudet.
– Målet med denne filmen er å snakke om hvilke verdier som finnes i en bolig. Vi snakker ikke om spesifikke lån eller renter knyttet til spesifikke lån, så vi ser ikke at denne filmen skal falle inn under dette reglementet, sier han.
– Det blir jo vanskelig hvis vi hver gang vi skal snakke om bolig, skal gi priser på lån og låneeksempler, da vil det jo være umulig å drive kunderådgivning.
Han utelukker ikke at videoen kanskje kan oppfattes som reklame.
– Det er reklame i den forstand at vi gjør oppmerksom på hvilke muligheter som finnes knyttet til verdier som en har i sin bolig. Men hadde vi snakket om et spesifikt produkt, så hadde vi selvfølgelig vært pliktig til å oppgi konkret informasjon, sier han til NRK.
LES OGSÅ: