Hopp til innhold

Ordførere til opprør mot gamle ferger

Fergekommuner i Hordaland har fått mer enn nok av å bli isolert på grunn av tekniske problemer med gamle ferger. Nå tar de saken opp med samferdselsministeren.

MF "Etne"

SNART 40 ÅR GAMMEL: Motorfergen «Etne» er bygget i 1979 og en av de eldste fergene til Norled. Den trafikkerer i dag ruten mellom Jondal og Tørvikbygd.

Foto: Erik Ask (bergenships.com)

Hele samfunn risikerer å bli rammet når maskinhavariene rammer. Mange av fergene er gamle og reserveferger i nærheten er det ofte få av.

Kjetil Hestad

TIL OSLO FOR Å DISKUTERE SAKEN: Ordfører Kjetil Hestad i Tysnes kommune ønsker seg nyere og mer pålitelige ferger.

Foto: Knut Arne Oseid

Denne måneden drar Arbeiderparti-ordføreren i Tysnes og Frp-ordføreren i Austevoll sammen til Oslo for å møte samferdselsministeren. Hovedbudskapet er at staten må skjerpe kravene til hvem som kan få drive fergetrafikken

– Det er jo så fortvilende enkelt og samtidig vanskelig at fergen faktisk er veien vår. Når den ikke går er veien stengt, sier ordfører Kjetil Hestad i Tysnes kommune.

– Vi kommer ikke til å gi oss på det her, for det er en stor utfordring og det koster samfunnet store penger når folk ikke kommer seg på jobb, sykehus eller andre ting. Det er uakseptabelt.

LES OGSÅ: Ferjeturen skulle ta 35 minutt – la til kai ni timar seinare

Hele regionen står bak

Ordførar Synnøve Solbakken

STØTTER OPPRØRET: Også ordfører Synnøve Solbakken i Kvinnherad er lei av gamle og upålitelige ferger.

Foto: Ingfrid Fossåskaret / NRK

Hestad sier hele regionen står samlet bak kravet til nyere ferger og flere ekstraferger. Kort sagt ønsker man seg færre avlyste fergeavganger. Han får støtte av ordfører Synnøve Solbakken i Kvinnherad, som kanskje er kommunen som er verst rammet av mangelen på ferger.

– Situasjonen slik den er i dag er helt uholdbar. Det er klart at folk blir frustrerte. Vi finner oss ikke i dette lenger, sier Solbakken.

Hun mener situasjonen har gått fra vondt til verre de siste årene, ikke minst i inneværende anbudsperiode, hvor Norled har driften av rutene.

Får støtte fra Norled

Ivan Fossan

UVENTET STØTTE: Direktør Ivan Fossan i Norled ønsker seg konkurranse som prioriterer kvalitet fremfor pris.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Ordførerne krever nå at staten skjerper kravene til hvem som kan få drive fergetrafikk. Dette vil de ta opp når de møter samferdselsministeren. Når man snart skal i gang med en ny anbudsrunde er det kravet at de som leverer inn anbud har ferger som er driftssikre.

Overraskende nok får ordførerne støtte fra ledelsen i Norled.

– Hvis de ikke er fornøyde, så må vi selvfølgelig brette opp ermene og se hva vi kan gjøre for at situasjonen skal bli bedre. Men vi må nok forholde oss til de fergene vi har nå frem til neste anbudsrunde, sier direktør Ivan Fossan.

– I de nye kontraktene må det settes fokus på nye ferger dersom man ønsker det, og ikke bare legges vekt på pris, sier Fossan.