Hopp til innhold

Farlig sport har gjenoppstått på Bybanen

I gamle dager «kjanket» ungdommer bak buss og trikk på vinterføre. Nå har bergenssporten gjenoppstått i en ny, livsfarlig utgave: Bybanesurfing.

Kjanking

KJANKING BAK BUSS: Her kjankes det bak en dieselbuss på 1950-tallet. I mange bergensgater var ofte bussen det eneste kjøretøyet innen synsvidde. Da var det fristende å henge seg bakpå.

Foto: Bergen Sporvei

Vitner har den siste tiden sett flere tilfeller der ungdommer har hengt bakpå Bybanen i fart, blant annet mellom Hop og Paradis. På denne strekningen kommer banen opp i 70 km/t.

Bybaneoperatøren ser alvorlig på bybanesurfingen og vurderer å politianmelde aktiviteten, skriver bt.no, som har lagt ut video av synderne.

Faller man av inni en tunnel kan det i verste fall medføre at man blir påkjørt av en kommende bane.

Trond Magne Målsnes, sikkerhetsansvarlig

Vurderer å politianmelde

Bybanen i Bergen på Nesttun

BYBANEN ADVARER: Bybaneoperatøren Keolis ser alvorlig på banesurfingen som er avdekket den siste tiden.

Foto: Roy Hilmar Svendsen / NRK

– Dette er livsfarlig og innebærer stor fare for dem som holder på med dette. Vi vil nå prøve å finne ut hva som har skjedd, skaffe bilder og video, og følge opp saken med politianmeldelse, sier Trond Magne Målsnes, sikkerhetsansvarlig i operatørselskapet Keolis til NRK.

Han legger til at det sikkerhetsmessig er svært uheldig om noen surfer på banen, særlig i mørke tunneler med dårlig sikt.

– Faller man av her kan man bli påkjørt av kommende bane. Vi har hyppige avganger hvert tredje-fjerde minutt.

Populært på 50-60-tallet

Kjanking er ikke noe nytt bergensfenomen.

Bildet øverst i saken er tatt en gang på 1950-tallet. I det avbildete tilfellet kjankes det bak en dieselbuss. I mange gater var ofte bussen det eneste kjøretøyet innen synsvidde. Da var det fristende å henge seg bakpå.

Faren for å bli påkjørt var liten den gang, ifølge beretninger som NRK har funnet under kapittelet Bergen Sporveis historie på nettstedet origo.no.

Beksømstøvler fungerte best

I Bøhmergaten var det mange som kjanket bussen til Søndre Skogvei eller Blekenberg, ved at man holdt fast i bakenden av bussen og gled oppover bakkene på glatte «bekare», altså beksømstøvler. Sjøstøvler, også kalt gummistøvler, dugde ikke.

De som prøvde å bruke sjøstøvler i en skreiebakke ble vist vekk med streng justis: «Du teser’an!»

Kjanking bak trolleybusser var mer risikopreget enn bak dieselbussene, for disse kunne ha overledning eller jordfeil og gi støt.

Omkom under t-banesurfing

I dag er kjanking noe som hører historien til. På dagens saltede gater lar det seg ikke gjøre.

I Oslo har tilfeller av t-banesurfing forekommet. I 1998 inngikk Dagbladet et forlik og betalte 25.000 kroner til Lambertseter Fritidsklubb etter at en 14-åring omkom på Munkelia stasjon fire år tidligere. Dagbladet var på stedet for å dokumentere surfingen.

Foreldrene til gutten mente at Dagbladets bruk av blitslys bidro til å framprovosere ulykken.