– Vi ser muligheten til å være med på en teknologiutvikling og nye løsninger for fremtidens fergesamband, sier Nils Kristian Nakstad, direktør i Enova.
Gjennom kollektivselskapet Skyss lyser Hordaland fylkeskommune ut ni fergesamband i Hordaland, med oppstart mellom 2018 og 2020.
–Vi ser muligheten for å være med på en god teknologiutvikling og videre utvikling av norsk ferjesamband, sier Nakstad.
Elektriske ferger
Hordaland fylkeskommune har søkt Enova innenfor deres program for ny teknologi. Prosjektet tester ut ny teknologi og vil bygge erfaring og bidra til å gjøre lav- og nullutslippsferger konkurransedyktige over tid.
Enova investerer 133,6 millioner kroner i landanleggene. Støtten sikrer at Skyss kan stille strenge krav til energiforbruk og klimagassutslipp.
– Hordaland fylkeskommune går foran med å ha høye ambisjoner på klimavennlige løsninger. Vi ønsker å være med for å skape god utvikling, sier Nakstad.
- Les også: TINE skal bli mer miljøvennlige
De fleste strekningene vil få helelektriske ferger eller hybrid-ferger.
– Pengene skal brukes til å bygge ut landanlegg for null- og lavutslippsferger. Dette er et viktig bidrag til å skaffe mer klimavennlige løsninger på fergesiden, sier direktør Oddmund Sylta i Skyss.
Mer miljøvennlig
I vedtaket til Hordaland fylkeskommune skal en miljømodell med lavutslipp legges til grunn. Landanleggene vil eies av fylkeskommunen, og driftes av rederiene.
– Pengene vi har fått kommer ikke til å dekke alt, men en god del av kostnadene. Midlene er en helt nødvendig forutsetning for å oppfylle de politiske målene om mer miljøvennlig fergedrift, sier Sylta.
Ferger med delvis elektrisk eller helelektrisk drift vil bidra til betydelige utslippsreduksjoner i maritim sektor, mener Enova.
Eneste i verden
Bilfergen Ampere i Sognefjorden er den eneste helelektriske bilfergen i verden. Satsingen i Hordaland kan åpne opp for miljøvennlige ferger i inn- og utland, gjennom å prøve ut ny teknologi.
– Hordaland fylkeskommune går foran å stiller høye krav til sine offentlige anskaffelser knyttet til fergedrift. Det er nettopp derfor har vi inngått denne avtalen, sier Nils Kristian Nakstad i Enova.
- Les også: Halve Hurtigruten klar for landstrøm