Hopp til innhold

Vegvesenet brukte fire millioner på å planlegge en vei det ikke var behov for

Vegvesenet dropper ny E16 mellom Arna og Vågsbotn i Bergen. Etter å ha planlagt firefeltsvei og doble tunnelløp i to år, oppdaget de at de hadde feil trafikktall.

Køer på E16 i Arna

IKKE NY E16: Vegvesenet skrinlegger prosjektet med firefeltsvei og toløps tunneler mellom Arna og Vågsbotn. Her ved Bjørkhaugtunnelen, som skulle utvides.

Foto: Tone Berge / NRK

Statens vegvesen skrinlegger prosjektet med ny firefeltsvei og tunneler på E16 mellom Arna og Vågsbotn i Bergen.

Veien, som er en del av hovedferdselsåren mellom Oslo og Bergen, var prioritert opprustet for nær en halv milliard i Nasjonal Transportplan (NTP).

Bakgrunnen var at det i 2012 ble beregnet en årsdøgnstrafikk på 17.000 kjøretøy, og at man snart ville nå grenseverdien (20.000) for krav til to tunnelløp, skriver vegvesenet.

Prosjektet skulle også bidra til å avlaste den luftforurensede Bergensdalen for trafikk.

– Mindre trafikk enn vi trodde

Men trafikktallene viste seg å ikke holde stikk. Etter nye tellinger viste det seg at «kun» 13.500 kjøretøy passerer hvert døgn. Dermed forsvinner behovet for nye tunneler med tilhørende firefeltsvei.

Når vi ikke skal bygge dette, er det bedre å avslutte planleggingen nå enn å legge enda mer ressurser i det.

Marius Slinde, prosjektleder i Statens vegvesen

I 2009 begynte vegvesenet arbeidet med planlegging av midtdelere på veien. I starten av 2013 utvidet de det til firefeltsvei og doble tunnelløp. Dette prosjektet har vegvesenet brukt ganske nøyaktig fire millioner kroner på, forteller prosjektleder Marius Slinde.

– Prosjektet kom inn i NTP på bakgrunn av at en trodde trafikken var oppunder 20.000. Men trafikkregistreringspunktene ligger ikke akkurat der tunnelene er, og derfor hadde vi flere mulige trafikktall. Når vi hadde begynt med planleggingen, fikk vi det nøyaktige tallet, som er lavere, sier Slinde.

– Vi skulle kanskje gått dypere inn i det

Han sier vegvesenet ikke kan ha trafikkregistreringspunkter overalt på veinettet.

– Men burde man ikke sørge for å ha troverdige trafikktall før man bruker to år på planlegging?

– Det spørsmålet er det nok ikke jeg som planlegger som skal svare på. Men når vi ikke skal bygge dette, er det bedre å avslutte planleggingen nå enn å legge enda mer ressurser i det, sier Slinde.

Ruteansvarlig for E16 i Statens vegvesen region vest, Kjell Kvåle, sier de benyttet vanlige metoder for trafikktelling i prosjektet.

– De inneholder en del usikkerhet, blant annet knyttet til estimater av hvor mange biler som kjører av veien i de ulike kryssene. I dette tilfellet begynte vi å få mistanke om at tallene var for høye, og startet manuelle tellinger.

– Burde dere ikke gjort det tidligere i prosessen?

– Vi skulle kanskje gått dypere inn i det. Trafikktall er en vanskelig materie, men sånn i ettertid skal jeg være helt enig i at vi burde sjekket det grundigere tidligere. Hadde vi hatt de lavere trafikktallene fra starten av, kunne vi jo avsluttet prosjektet tidligere, sier Kvåle.

Prosjektet er lagt dødt

Veiprosjektet skulle vært ferdig i 2019/2020. Nå er vegvesenet i gang med et forstudium til ny Ringvei øst, som E16 mellom Arna-Vågsbotn skal ses i sammenheng med.

– Men Ringvei øst er ikke prioritert i NTP, så utsiktene der er det vanskelig å si noe om, før prosjektet eventuelt blir innlemmet i NTP under rulleringen av planen i 2016/17, sier Slinde.

– Så det er riktig å si at planen om ny E16 mellom Arna og Vågsbotn nå er lagt død?

– Ja, det er det, sier Slinde.