Hopp til innhold

Cruiserekord gir miljøkrise

Turistnæringen jubler over økning i cruisetrafikken, men miljøvernere fortviler.

Queen Mary II

BLANDET MOTTAKELSE: Queen Mary II er det største skipet som ligger til kai i Bergen i 2012.

Foto: Marit Hommedal / SCANPIX

Cruisetrafikken langs norskekysten bringer med seg turister og inntekter, men samtidig slipper skipene ut tonnevis av svovelholdig diesel, tungolje og kloakk.

– Dette er den desidert mest forurensende formen for turisme som finnes, sier forsker Otto Andersen i Vestlandsforskning til Bergensavisen.

Endre Tvinnereim

FORTVILER: Endre Tvinnereim i Byluftslisten mener noe må gjøres med cruiseskipene i Brgen.

Foto: Byluftlisten

I 2005 besøkte 324 000 turister Norge med cruiseskip. Disse slapp ut 356 000 tonn CO2 på sin reise langs kysten.

Siden den gang har antallet cruiseskip økt betraktelig.

– Få dieselbombene vekk

I dag er Oslo og Bergen de to største cruisehavnene i Norge. I 2012 forventes det 337 cruiseanløp i Bergen. Det er nok til ny rekord.

Skipene bringer med seg en halv million mennesker, til glede for turistnæringen.

Men mange mener at inntektene ikke er verdt forurensningen.

– Vi kan ikke fortsette å la dem legge enorme dieselbomber midt inne i byen vår, sier bystyrerepresentant for Byluftslisten, Endre Tvinnereim til NRK.no.

Cruiseskip i Bergen

MIDT I BYEN: Costa Pacifica lå til kai i Bergen lørdag.

Foto: Arne Daniel S. Haldorsen / NRK

Vil ha landstrøm

Byluftslisten mener at løsningen på problemet er å få cruiseskipene over på landstrøm.

En rapport fra Veritas viser at en kan spare miljøet for 200 000 tonn CO2 ved å bygge ut landstrømsanlegg ved norske havner.

– Cruiseskipene må gjerne komme, men de må forurense mindre. Og vi må bruke havneavgiftene på en slik måte at man betaler etter hvor mye man forurenser, sier Tvinnereim.

Pengene mener han bør gå til et fond som betaler for landstrøm i havnen, og skip som ikke kan koble til, burde ikke få lov til å anløpe.

Oslo går foran

Oslo Havn arbeider i disse dager med å tilrettelegge for landstrøm for cruiseskip, og håper å kunne tilby dette allerede neste år.

Cruiseskip i Bergen

UTSLIPP: Cruiseskipene slipper ut CO2, NOX og svovel.

Foto: Arne Daniel S. Haldorsen / NRK

– Vi vil gjøre det mer attraktivt for miljøvennlige skip å komme til Oslo. Vi satser heller på gulrot enn pisk, sier informasjonssjef Anne Kristin Hjukse til NRK.no.

De håper at cruiseskipene vil koble seg til raskest mulig.

– Dette satser vi på av miljøhensyn. Når man ligger midt i byen, så må man jo tenke på miljøet. Og vi ser at det fungerer, sier Hjukse.

Oslo Havn er allerede i gang med å tilby lavere avgifter for de skipene som slipper ut minst.

Naboene bekymret

– Dieseleksos fra dieselaggregater på skip som ligger i havn på tomgang er enda farligere en dieseleksosen fra biler – som nylig er blitt rangert av WHO som i samme fareklasse som asbestos, sier Sergio Manzetti i Fjordforsk til NRK.no.

I Bergen er naboene bekymret for egen helse.

– På de verste dagene kan jeg ikke ha vinduene åpne, sier Susann Angell til Bergensavisen.

– Politikerne må på banen. Det er vanskelig å fatte politiske vedtak som kan påvirke utslippene, men noe må gjøres, sier Andersen.

NRK.no har ikke lykkes i å få en kommentar fra byrådet i Bergen i dag.