Hopp til innhold

Bymiljøforsker vil ha rask bybane til Åsane

I nesten samtlige fagrapporter går ekspertene inn for å legge Bybanen over Bryggen. Her er en som er uenig. – Dette er veldig, veldig viktig for Bergen, sier Håvard Haarstad.

Håvard Haarstad

VIL HA RASK BANE: Tirsdag snakket professor Håvard Haarstad om visjonen om timinuttersbyen på Christiekonferansen.

Foto: Sølve Rydland / NRK

I ettermiddag avgjør politikerne trasévalget for bybanen mot Åsane.

Geografi-professor Håvard Haarstad ved Universitetet i Bergen mener Bryggen-traseen som ligger an til å få flertall ikke vil være rask nok til å binde bydelen Åsane sammen med Bergen sentrum.

– Uten å bli partipolitisk, kan jeg si at jeg mener det bør bygges en rask bybane til Åsane, sier Haarstad.

I mindretall blant fagfolkene

Haarstad studerer byene sin rolle i kampen mot klimaendringer. De fleste fagfolk som har uttalt seg i saken argumenterer for Bryggen-traseen, og nær samtlige fagrapporter konkluderer med den som førstevalg.

Dermed er Haarstad i et soleklart mindretall blant fagfolkene når han nå går ut og tar til orde for tunnelløsningen.

Tirsdag snakket professoren om visjonen om timinuttersbyen på Christiekonferansen. Idealet er at alle skal nå alle daglige gjøremål innen ti minutter i bydelene – og at bydelene igjen må bindes sammen av effektiv kollektivtransport.

– I et slikt perspektiv er det riktig å bygge en rask bybane, sier Haarstad.

Martin Smith-Sivertsen og opposisjonen med ny bybanetrasé

NYTT FORSLAG: Martin Smith-Sivertsen (H) presenterte mandag opposisjonens forslag til ny bybanetrasé.

Foto: Steinar Nedkvitne / NRK

Vil ha ekspressbusser

Traseen Ap, KrF, Venstre og SV går inn for, vil bruke vel 21 minutter fra Åsane til sentrum – mens banen med det raskeste tunnelforslaget vil bruke fire og et halvt minutt mindre.

Harald Berge Breistein i KrF mener det rett å holde fast på et konsept med flere stopp, noe som vil gi ti tusen flere potensielle passasjerer i sentrum, selv om reisetiden til og fra Åsane øker.

– Jeg forstår perspektivet, men jeg tenker at vi først og fremst løser det med ekspressbusser, og eventuelt en ekspressbybane på et senere tidspunkt, sier Breistein.

– Veldig viktig for Bergen

Men om Bergen skal komme nærmere målet om å bli en timinuttersby, mener Haarstad en rask bybane til Åsane må på plass så raskt som mulig.

– Det er gode argumenter for at en bybane kan skape fortetting i Sandviken, men det er få som bor der sammenlignet med i Åsane. Så å skape muligheter for dem som bor i Åsane til å komme seg raskt til Bergen sentrum, er veldig, veldig viktig for Bergen, mener han.