Hopp til innhold

Bygdekomikeren ble rikskjendis på sosiale medier

Thomas Ryste, alias Kjell «Kjellen» Bigset, har fått millioner av treff på Facebook og Youtube. – Fansen vil ha mer og mer, sier Ryste.

Kjell "Kjellen" Bigset

PÅ FERGETURNÉ: Kjell «Kjellen» Bigset fra Klypa er for tiden på fergeturne i Hordaland, her på kaien i Leirvik. Bigset er identisk med Thomas N. Ryste fra Hovdebygda.

Foto: Eivind A. Pettersen / NRK

Har du hørt om Thomas N. Ryste (38) fra Hovdebygda?

Kanskje det ringer noen bjeller dersom vi sier at sunnmørskomikeren er identisk med Kjell «Kjellen» Bigset fra Klypa.

Klypa-showet spilles ikke på Latter i Oslo, men trekker drøssevis med folk på lokale bygdescener landet rundt. I august spiller Ryste ti Klypa-forestillinger i Hordaland om bord på fergen «Showline», som også er arena for NRKs Valgferge.

Profilering i sosiale medier er hovedårsaken til Klypa-suksessen. Her er Bigsets sentrale «Internett-meritter»:

  • 13 millioner nedlastinger på Youtube.
  • 116.000 følgere på Facebook.
  • 45.000 følgere på Snapchat.

På det meste er en av filmene hans sett 500.000 ganger på ett døgn.

Jeg sitter mellom tre og fem timer hver dag på Facebook, Snapchat, Instagram og YouTube. Det er en jobb, og fansen vil ha mer og mer.

Thomas N. Ryste, Klypas far

Fem timer på nettet daglig

Ryste mener selv dette er en helt ny og viktig måte å profilere seg som komiker og artist på i Norge.

Klypas far

KLYPAS FAR: Thomas N. Ryste.

Foto: Eivind A. Pettersen / NRK

– Jeg sitter mellom tre og fem timer hver dag på Facebook, Snapchat, Instagram og Youtube. Det er en jobb. Fansen vil ha mer og mer, de sitter hjemme og venter. Vi er helt avhengig av sosiale medier. Det er også her vi annonserer alle showene, sier Ryste.

Klypa-eventyret startet tilfeldig for 14-15 år siden i en nedlagt klesklypefabrikk Ryste hadde nøkkel til.

– Det var en kjedelig sommer, så vi fant frem et kamera og sa: «Nå skal jeg herme etter fem lokale helter!» Siden har det bare ballet på seg, forteller Ryste til NRK.

Når hele Norge

I dag er Klypa-konseptet blitt levebrød for tre personer, og man gjør penger på alt fra show til salg av DVD-er og truser i egen nettbutikk.

– Youtube var stedet det hele startet, og måten vi først nådde ut til hele Norge på. Når vi kommer til Nord-Norge er det aldri spørsmål om de forstår hva vi sier. Alle har et forhold til oss, uansett hvor vi kommer, sier Ryste.

På Youtube legger Klypa stadig ut nye videoer.

– Når vi skal spille show i Bodø ringer vi lokalavisa og spør hvilke lokale saker som engasjerer. Så lager vi en video om Bodø, og avisa får gjerne 100.000 klikk på noen timer, sier Ryste.

– «Kjellen» er mye flinkere å prate enn meg

Han gjorde det samme for å profilere NRK Hordalands valgsending på Facebook, der han improviserte en videosnutt på 30 sekunder uten forberedelser.

– «Kjellen» er mye flinkere å prate enn meg. Når jeg får på meg bart, så skjer det noe. Han har et svar og en mening om alt. Ingen blir sinte på ham, og jeg får sagt mye gjennom ham som jeg kunne tenkt meg å si selv!

LES OGSÅ: Thomas Ryste er nesten like hissig som Kjell «Kjellen» Bigset