Hopp til innhold

Brannsjef: – Vi må samarbeide bedre

Brannvesenet hadde utstyr for å komme seg inn i Gudvangatunnelen, men det kom for sent fram. – Varselet burde komt tidligere, sier brannsjefen i Bergen, Johnny Breivik.

Gudvangatunnelen

TUNNELBRANN: En trailer tok fyr i Gudvangatunnelen i august 2013, på grensen mellom Sogn og Fjordane og Hordaland.

Foto: Veum, Arne / NTB scanpix

Mens over 70 personer var inne i den røykfylte tunnelen, sto brannmannskapet på utsiden. De har fått kritikk fra berørte for å ikke gripe inn, da en trailer tok fyr i den 11 km lange Gudvangatunnelen.

Vi ble overlatt til oss selv. Det er tilfeldig at ingen omkom.

Britt-Linda Klausen

– Med det utstyret som var på plass, kunne ikke røykdykkerne gått inn i tunnelen. Det ville ikke vært nok oksygen, sier brannsjefen i Bergen, Johnny Breivik.

Utstyret kom for sent

Oksygentankene har luft i omtrent 30 minutter. Utstyret røykdykkerne trengte for å komme seg lenger inn i tunnelen, fantes hos brannmannskapet i Bergen.

«Pluto» er en vogn med seks oksygentanker, som røykdykkerne kan trille med seg inn i i tunnelen. Med Pluto kunne de gått inn og møtt personene som flyktet, og gitt dem oksygen.

Men brannmannskapet i Bergen fikk ikke varsel tidlig nok. Innen «Pluto» kom fram var behovet over. Ifølge Breivik er det et eksempel på hvorfor samarbeid mellom ulike distrikt.

Artikkel fortsetter under bilde.

Pluto

«PLUTO»: Den er lett å trille, og bærer seks oksygentanker. «Pluto» skal gjøre røykdykkerne i stand til å gå inn i tunneler.

Foto: Tim Wassmo

– Hvorfor kom ingen inn?

– Vi gikk i to timer i mørket, med røyk som føltes stadig tettere, fortalte Britt-Linda Klausen, om da hun og familien måtte flykte til fots i mørket.

– Det ble vanskelig å puste. Da vi kom ut av tunnelen, så vi jo at det var brannmannskap der. Vi spurte oss, hvorfor kom ingen inn og hjalp oss ut? sier Klausen.

Britt-Linda Klaussen

GIKK I MØRKET: Britt-Linda Klausen og familien gikk i nærmere to timer ut av tunnelen.

Foto: NRK

I ettertid har hun vært kritisk til om tunnelene i Norge er trygge nok. Om hjelpemannskapet har nødvendig kompetanse og utstyr.

NRK har forsøkt å få kommentar fra brannsjef i Aurland, Arvid Gilje. Han har ikke vært tilgjengelig for onsdag. Tidligere har han uttalt at han ikke vil kommentere brannen, før han er ferdig med sin egen granskning.

LES OGSÅ: – Brannen endret livet vårt

«Pluto» kom for sent

Brannmannskap reiste fra Bergen med «Pluto». De kom fram tidsnok til at brannen og faren var over.

– Hvis vi skal kunne gjøre en best mulig innsats med det utstyret vi har, så er det avgjørende viktig at vi blir varslet så tidlig som mulig. Vi skal tross alt kjøre et stykke, sier Breivik.

Brannsjefen mener han og kollegaer må ta lærdom av Gudvangatunnelen.

– Vi må bli flinkere til å samarbeide, sånn at det tilgjengelige utstyret kommer fram, sier Breivik.

LES OGSÅ: Usikkert om røykskadde blir friske

Trodde hun skulle dø

– Det ble tatt en avgjørelse om at ingen skulle gå inn, fordi det var farlig for hjelpemannskapet. Det sier noe om hvor farlig det var inne i tunnelen, forteller Klausen.

Brannsjefen

BRANNSJEF: Johnny Breivik, brannsjef i Bergen, innrømmer at samarbeidet mellom de ulike distriktene ikke er godt nok.

Foto: Tim Wassmo

– Vi ble overlatt til oss selv. Jeg tror det er tilfeldig at ingen omkom.

Hun passerte barn og eldre på vei ut av tunnelen, og sier flere eldre ble sittende i en turbuss og vente på hjelp.

Til tross for bedre utstyr, tror ikke brannsjefen i Bergen at slike situasjoner kan unngås.

– Det er ikke sikkert at redningsmannskapet kan løse alle utfordringer de blir satt til. Dette er en situajson som kan oppstå igjen, sier Breivik.

NRK har forsøkt å få kommentar fra brannsjefen i Aurland. Han har ikke vært tilgjengelig for kommentar.