Tysdag fekk dei første bilistane køyra gratis gjennom Trekantsambandet i Sunnhordland. På dagen 12 år etter opninga, var Morten Reiersen
.Sambandet som bind saman kommunane Sveio, Stord og Bømlo er nedbetalt tre år før den opphavlege planen. Tal frå Vegdirektoratet viser at raskare nedbetaling snarare er regelen enn unntaket i bompengelandet Noreg.
Av dei 19 bompengeprosjekta, som er nedbetalte sidan 2005, vart 13 betalt ned raskare enn planlagt.
Det har samla spart norske bilistar for over 50 år med bompengar.
LES ÒG:
.Trafikkvekst og låg rente
Det er i hovudsak to forklaringar på at Trekantsambandet er nedbetalt raskare enn planlagt.
– Trafikkveksten er den eine forklaringa, den andre forklaringa er det gunstige rentenivået, seier Pål Kårbø som er styreleiar i bompengeselskapet Sunnhordland bru- og tunnelselskap.
Utrekningar bomselskapet har gjort viser at ein har spart rundt 122 millionar kroner på at rentenivået har vore lågare enn det ein tok høgde for då bompengeavtalen vart inngått.
Vegvesenet reknar med ein trafikkvekst på mellom 30 og 40 prosent når Trekantsambandet vert nedbetalt.
– Den store fordelen med større bu- og arbeidsregionar vert forseinka så lenge det er bompengar, effekten vert mykje større no, seier Kårbø.
Nedbetalte bompengeprosjekt sidan 2005:
Raskare trafikkvekst
Professor ved Høgskolen Stord / Haugesund Inge Thorsen seier trafikkveksten nesten alltid vert større enn forventa når nye samband opnar.
– Det er nesten regelen, ja. Du får som regel større trafikkvekst enn det prognosane skulle tilseia, seier Thorsen som er forskar innan regional økonomi.
Professoren fortel at raskare nedbetaling har positive økonomiske konsekvensar.
– Pendling er ganske prissensitivt. Og at det vert billegare å køyra raskare fører til auka produktivitet i regionen, seier Thorsen.