Hopp til innhold

Bergensbanen stengt frem til neste uke

– Det er helt uvirkelig at elven har gått så høyt, sier Jernbaneverket. Transportnæringens store ekstrakostnader belastes kundene.

Flom på Voss

STORE SKADER: Vannet flommet over Bergensbanen flere steder. Dette var det siste toget som fikk passere før banen måtte stenges.

Foto: Vidar Herre / Hordaland / NTB scanpix

Vann over jernbanen nord for Bolstadøyri stasjon

STORE SKADER: Vannet flommet over Bergensbanen nord for Bolstadøyri. Flere andre steder er det også store vannskader.

Foto: Heidi Horvik

Bergensbanen

SKADER PÅ BANEN: Jernbaneverkts folk var onsdag formiddag ut for å kartlegge skadene langs elven Vosso. Her ses utvaskinger i banens underbygning som må utbedres før trafikken kan komme i gang igjen.

Foto: Jernbaneverket
Bergensbanen skader

UTRASING: Slik ser skinnegangen ut i dag.

Foto: Espen Hatlestad / NRK

SISTE:
Bergensbanen vil holde stengt frem til neste uke. Det opplyser Jernbaneverket klokken 18.15 i ettermiddag.

– Konklusjonen etter møtet er at vi har en prognose om åpning av Bergensbanen klokken 06.00 mandag morgen, sier områdedirektør i Jernbaneverket, Tony Dæmring.

Flåmsbanen mellom Myrdal og Flåm vil ta enda lengre tid å åpne. Jernbaneverkets foreløpige konklusjon er at den i første omgang vil være stengt i 1–2 uker. Men her må nærmere undersøkelser gjøres.

Vann i sporet

Det var i 13.30-tiden tirsdag Bergensbanen måtte stenges

– Den er stengt mellom Voss og Dale på grunn av store nedbørsmengder. Det renner mye vann inn i sporet, og det kan være fare for utglidning, sa pressevakt i Jernbaneverket, Ragnhild Aagesen.

Hun fortalte at flere steder på strekningen ble truet av vannet, og at de ikke hadde noe tidsperspektiv på stengingen.

– Det er det været som bestemmer, sa Aagesen tidlig tirsdag ettermiddag.

Siden da har banen vært stengt. Og etter hvert som skadene er begynt å komme til syne etter at Vossovassdraget har trukket seg tilbake, er det klart at banen blir stengt lenge.

– Det er særlig på tre delstrekninger at vi må inn og gjøre mye arbeid for å få banen klar for trafikk igjen, sier prosjektleder i Jernbaneverket vest, Karl Morten Undal.

Flere strekninger må utbedres

Her er strekningene det må gjøres utbedringer på:

  • Bolstad – Evanger: Her har elven gravd seg inn i banens underbygning på en delstrekning på rundt 600 meter. Det må fylles opp igjen med stor stein i bunnen, deretter sprengstein og ny ballastpukk.
  • Ho tunnel mellom Saghaug og Seimsgrend: Her har elven Vosso gått gjennom Bergensbanens tunnel. Det har ført til utvasking av sporet, spesielt i tunnelens vestre ende. Det må tilføres ny masse og sporet må pakkes på nytt.
  • Seimsgrend – Bulken: Utgravinger inntil sporet flere steder. Det må fylles på med stor stein og sprengstein, samt ballastpukk.
  • I tillegg har kabelkanaler og kontaktledningsmaster blitt undergravd og har flere steder blitt hengende i luften eller er veltet ut mot elven.

– Det er helt klart at vi vil trenge flere dager på å ordne opp i dette. Det er helt uvirkelig at elven kan ha gått så høyt, sier Undal.

– Banen har tross alt klart seg bra

Både entreprenør og Jernbaneverkets egne folk var onsdag ettermiddag i gang med rigging og bygging av anleggsveier, og det vil bli arbeidet kontinuerlig på tre steder samtidig for å få banen åpnet igjen så fort som mulig, skriver Jernbaneverket i en pressemelding.

– Når vi ser hvor enorme vannmasser som har kommet, så er vi nesten forundret over at banen har klart seg så bra som den tross alt har gjort, sier Karl Morten Undal.

NSB har satt opp buss for tog mellom Dale og Voss.

Torsdag ettermiddag vil det komme en ny prognose for når banen kan ventes åpnet.

Store ekstrakostnader for transportnæringen

Stengingen fører til store ekstrakostnader for transportørene.

Trafikkoppleggene blir også dyrere og påfører oss store ekstrakostnader som vi dessverre må videre belaste til kundene.

Einar Spurkeland i Schenker

– Det blir forsinkelser til Bergen, som følge av flom og dårlig fremkommelighet på veinettet samt stengt jernbane. Trafikkoppleggene blir også dyrere og påfører oss store ekstrakostnader som vi dessverre må videre belaste til kundene, sier Einar Spurkeland, kommunikasjonssjef i transportselskapet Schenker.

Uværet med stengte veier og jernbane til Bergen fører også til kreative løsninger, sier Spurkeland.

– Trafikkapparatet vårt benytter både direkte bilfremføring, jernbane til Stavanger og bil videre til Bergen, og trekking til Langesund og båt videre til Bergen for å redusere ulempene for kundene. Man undersøker også om det er mulig å snu togene på Voss slik at man kan benytte bil mellom Voss og Bergen, sier Spurkeland.