Venstres nestleder Terje Breivik forteller at det nye forslaget om å la byene innføre dieselbil-forbud, er høyaktuelt også for Bergen.
– Bergen gis anledning til å innføre forbud mot dieselkjøretøy på dager med svært høy luftforurensning. Hvor grensene går er opp til Bergen å bestemme, sier Breivik.
Tidligere i kveld ble det klart at et helt nytt flertall på Stortinget åpner for et slikt dieselforbud, et tiltak som Oslo har kjempet lenge for å få til. Men også i Bergen kan det tas i bruk.
– Det er gledelig at det nå er flertall for vårt forslag om å gi Bergen mer radikale og kraftfulle virkemidler for å få bukt med den lokale luftforurensningen, sier Breivik.
Større verktøykasse til byene
Det var Breivik og Venstre som foreslo de konkrete lovendringene i fjor sommer. De hadde tre forslag som gir kommunene mer makt.
Blant disse var å gi kommunen lov til å nekte dieselbiler å kjøre på dager med akutt luftforurensning, også på riksveier, og gi de lov til å innføre såkalte lavutslippssoner.
– Den rødgrønne regjeringen satte ned foten for dette i forrige periode. Desto mer gledelig er det nå at Ap har snudd og at også Høyre støtter vårt forslag. Nå har vi et mer miljøvennlig flertall på Stortinget.
I Bergen har debatten så langt handlet mer om køprising, altså at bompengene skrus opp i rushtidsperioden. Bystyret i Bergen vedtok køprising i fjor.
Ikke fremmed i Bergen
Men flertallet på Stortinget kan kanskje endre tankegangen i Bergen litt, tror Endre Tvinnereim i Byluftlisten.
– Dette har i mindre grad vært oppe i Bergen, men dette er jo høyst aktuelt for oss også. Dette kan bli et nytt verktøy i verktøykassen, og er et mer alvorlig tiltak enn køprising, sier Tvinnereim.
Han påpeker at Byluftlisten allerede har foreslått dette i Bergen.
– Med Stortinget på laget håper jeg vi får en ny sjanse.
I Arbeiderpartiet i Bergen er de ikke fremmed for forbud:
– Vi har ikke tatt konkret stilling til dette. Dette er et tiltak for krisetilfeller, og da kan vi ikke la noe være uprøvd, sier Geir Dale i Ap.