Hopp til innhold

Kommer man seg fra Bergen til Stavanger i en elbil?

Elbiler er i stor grad et byfenomen. Men hva gjør man hvis man vil fra én by til en annen? Vi har kjørt Bergen – Stavanger.

Hvordan går det å kjøre elbil fra Bergen til Stavanger?

FØLG FERDEN: NRKs el-team kommer seg til Stavanger, men det er ikke helt problemfritt.

Klokken er 10:32 da NRKs Halvor Folgerø og fotograf André Marton Pedersen trykker på knappen og starter motoren. Startstedet er Bergen, og målet er Stavanger.

Laestasjoner på Vestlandet (eksisterende og planlagte)

LADESTASJONER: Eksisterende (grønne) og planlagte (røde) ladestasjoner på Vestlandet.

Foto: NRK

Man kan ikke kjøre over alt i landet med elbil, men denne strekningen på Vestlandet skal kunne gå.

– Når man kjører elbil, så skal man være litt forsiktig med å tråkke på gasspedalen hvis man skal langt, sier Per Hjalmar Svae.

Da slukes nemlig strømmen.

Fra E39 til «EL39»

Svae er prosjektleder for «EL39» – veien mellom Stavanger i sør og Kristiansund i nord, som skal være mulig å kjøre med elbil.

– Det ser ut til å gå i oppfyllelse i løpet av 2013. Da mangler vi bare én stasjon i 2014, og så kan du kjøre helt til Trondheim. Og når du først har kommet til Trondheim har du «green highway» til Östersund og Sundsvall i Sverige.

Men det er nord og sør. Øst og vest er en annen sak.

– Der mangler det en stasjon på Hønefoss når du kommer fra Oslo, sier Svae.

– Den har blitt bevilget penger til, så i løpet av 2013 kan du kjøre fra Oslo til Geilo, hvor du kan «tanke» fullt. Og da tipper jeg du kommer over til Vestlandet. Men andre veien går det ikke så bra, for vi fikk ikke støtte til ladestasjonen i Eidfjord. Men vi har fylkestingsvedtak på at vi skal ha hurtigladestasjon der, så jeg regner med at vi finner penger til den også.

Lading tar tid i kulden

Men å lade en elbil er ikke helt problemfritt. Å tanke full «tank» tar en halvtime i ti plussgrader, men om vinteren tar det halvannen time. Og kanskje står det noen rett foran deg i køen som nettopp har startet.

Derimot er det penger å spare. Foreløpig er det kraftselskapene som eier ladestasjonene, og de betaler også strømmen. Men fra sommeren av blir det betaling. I Kristiansand prøves ut en ordning hvor bilistene betaler 390 kroner i måneden, heller enn for hver enkelt lading.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Rekkeviddeangst

REKKEVIDDEANGST: Spent stemning i bilen i Rennfast-mørket.

Foto: NRK

«Rekkeviddeangst»

Lading

SOMMER/VINTER: Temperaturen har mye å si for hvor raskt ladingen skjer. Det kan ta tre ganger så lang tid å lade i ti minusgrader som ti plussgrader.

Foto: NRK

Men fullt batteri varer ikke evig, og i elbilkretser har det oppstått et nytt ord: «rekkeviddeangst.»

– Når du kjører elbil er det omtrent som å kjøre på det oransje feltet på en fossilbil hele tiden. Så du må planlegge på en helt annen måte. Men så kjører du miljøvennlig og billigere istedenfor, da, sier Svae.

Det er til sammen ni ladestasjoner i Hordaland, og i fjor ble det solgt 584 elbiler i fylket. Sogn og Fjordane har bare én ladestasjon, og fjorårets salgstall var 12 elbiler.

– Sogn og Fjordane er som et u-land å regne, men nå er fylkeskommunen i gang og skal bygge hurtigladestasjoner langs «EL39» der også, sier Svae.

Må slå av varmeapparatet på grunn av angst

NRKs el-team er godt på vei mot Stavanger, og merker at strømnivået varierer veldig med terrenget.

– Det er enormt hvor fort det resterende kilometertallet går ned når du kjører oppover i de undersjøiske tunnelene, sier Halvor Folgerø, og kikker på displayet.

Men det er ikke før Rennfast-etappen at rekkeviddeangsten melder seg for fullt. Folgerø og Pedersen tar ingen sjanser, og slår av varmeapparatet. Det trekker mye strøm hvis det står på.

Penger spart, men mye tid brukt

Det ser skummelt ut et øyeblikk, men snart er også Rennfast tilbakelagt. Og nesten syv timer etter start ruller Folgerø og Pedersen inn til Stavanger sentrum.

To og en halv time har de brukt på lading og i ladekø, og 550 kroner er spart. Elbiler kjører nemlig gratis på ferjene, utenom passasjeravgiften, og betaler foreløpig ikke for drivstoff. Bomringene er også gratis.

Fremme i Stavanger med elbil

FREMME: Ca. syv timer tok turen fra Bergen til Stavanger med elbil.

Foto: NRK