Togtrafikken er fortsatt lammet etter søndagens ras på Bergensbanen ved Mjølfjell.
Strekningen Mjølfjell-Myrdal er stengt, og NSB har måttet koble inn alternativ transport på en rekke avganger for å få de reisende frem.
- SE VIDEO:
Stengingen rammer ikke minst transportnæringen, og nå medgir Jernbaneverket at de ikke ser noen snarlig løsning på problemet.
Starter nattarbeid
– I dag kom klatregjengen til Mesta på plass og har fått rensket litt oppe i henget. De har en god jobb å gjøre før det er trygt for oss å begynne å jobbe nede i sporet, fjerne resterende stein og ødelagt skinnemateriale, og så videre.
Det sier Inge Hjertaas, kommunikasjonssjef i Jernbaneverket, til NRK.no tirsdag.
- LES OGSÅ:
Han forteller at arbeidet med å sikre fjellsiden vil trekke ut.
– Mesta må inn med bortimot 50 fjellbolter for å sikre mot nye ras. Det tar tid. De har flere dager med jobbing foran seg. Samtidig skal våre folk begynne å jobbe på kveld og natt, sier Hjertaas.
– Vi er veldig usikre
Mandag varslet Jernbaneverket at de trolig kunne si mer om varigheten av stengingen tirsdag. Men fortsatt har de ikke fått den fulle oversikten over dimensjonene av rasskadene.
– Det går i alle fall ikke tog denne uken. Vi kommer med en ny prognose torsdag. Men vi har nok ikke noe håp om at det skal begynne å trille tidlig neste uke heller, sier kommunikasjonssjefen.
– Hva er det som må gjøres i sporet?
– Vi må gjøre en fundamenteringsjobb for selve sporet før vi kan få på plass skinner. Vi har en konsulent på plass i ettermiddag, og får forhåpentligvis konklusjonen i kveld. Men vi er veldig usikre på når vi kan slippe til tog igjen, sier Hjertaas.
Her kan du se hvilke tiltak NSB har satt inn for å få avviklet persontrafikken.