Hopp til innhold

Vil la 13-åringer sette karakter på læreren

– Våre motstandere fremstiller dette som et slags lærer-«Idol». Men alle elever i ungdomsskolen skal ha rett til å evaluere læreren sin, mener Sondre Rasch (H).

Rosenborg ungdomsskole

ELEVVURDERING: Lærerne i ungdomsskolen bør vurderes av elevene, mener Høyre. Bildet er fra en nasjonal prøve ved Rosenborg ungdomsskole.

Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

Sondre Leiren Rasch - H

VIL LA ELEVENE EVALUERE: Sondre Rasch (H) fremmer forslag om at elever i ungdomsskolen skal få evaluere læreren sin.

Foto: Rolf Hordnes / Bergen kommune

Ungdomskoleelevene må få rett til å si sin mening om karatersetting, undervisning og hvordan læreren jobber, mener Høyre-politikerne Sondre Rasch og Peter Christian Frølich.

Nylig innførte regjeringen en lignende ordning i den videregående skolen i Norge. Over påske fremmer de to Høyre-politikerne forslag til bystyret i Bergen om også å la ungdomsskoleelvene få samme mulighet til elevvurdering.

– Alle elever i ungdomsskolen skal ha rett til å evaluere sin lærer, mener Rasch, som sier tilbakemeldingene skal brukes til å gjøre undervisningen bedre.

– Veldig for at undervisningen evalueres

Leder i Utdanningsforbundet i Bergen, Bjarne Mohn Olsvold, er positiv til tiltak som kan måle kvaliteten på undervisningen.

Samtidig mener han Høyres forslag ikke treffer helt blink.

– I utgangspunktet er vi veldig for at undervisningen evalueres, både av lærer og elev. Men dette virker å være en type evaluering der elevene skal vurdere læreren. Det er en ganske viktig nyanse, sier Olsvold.

Ap vil avbyråkratisere lærerrollen

Rasch og Frølich møter også motstand hos den politiske opposisjonen.

Allerede i dag er det altfor mye skjemavelde og byråkratisering.

Roger Valhammer (Ap)

– Allerede i dag er det altfor mye skjemavelde og byråkratisering. Vi ønsker å avbyråkratisere lærerrollen, og da er vi veldig skeptisk til å innføre nye evalueringer og undersøkelser, sier Aps Roger Valhammer.

– Våre politiske motstandere har likt å fremstille dette forslaget om elevvurdering nesten som et slags lærer-«Idol», kontrer Rasch.

– Flytter evalueringen inn fra skolegården

Han mener evalueringen i praksis blir gitt allerede, og at det Høyre nå foreslår skal bidra til å systematisere tilbakemeldingene.

– Jeg husker selv at vi ga tilbakemeldinger da jeg gikk på ungdomsskolen. Det var bare det at vi ga dem i skolegården. I stedet ønsker vi nå at disse tilbakemeldingene fra elevene skal kunne gis på en strukturert måte, slik at de kan være et verktøy for lærer og rektor til å forbedre undervisningen, sier Rasch.