I går ble det kjent at opposisjonen vil presse gjennom køprising i Bergen i morgendagens bystyremøte. Flertallet i bystyret, med byrådsavhopperne KrF i spissen, vil på den måte tvinge mindretallsbyrådet (Høyre og Frp) til å innføre en ordning de er motstandere av.
Professor i sammenlignende politikk, Frank Aarebrot, sier han tror sannsynligheten for at byrådet stiller kabinettsspørsmål, der de truer med å gå av hvis køprisingen blir innført, er større enn at de ikke gjør det.
– Jeg har vanskelig for å tro at Høyre, og særlig Fremskrittspartiet, vil kunne møte velgerne etter å ha innført køprising i Bergen. De har valget mellom å bli styrt av bystyret i denne saken, eller stille kabinettsspørsmål og true med å gå av, sier Aarebrot.
Minst 40 kroner per passering
KrF har alliert seg med Byluftlisten og Venstre i forslaget om køprising, og får også støtte av resten av opposisjonen med unntak av Rødt.
Formålet med ordningen er å stoppe økningen av biltrafikk mot sentrum og begrense luftforurensingen. Det betyr at prisen i bomringen skal opp i rushtiden – trolig til minst 40 kroner per passering.
Byrådsleder Ragnhild Stolt-Nielsen (H) avviser at det blir aktuelt å stille kabinettsspørsmål på ordningen hennes forgjenger Monica Mæland tidligere har omtalt som usosial.
– Vi må forholde oss til bystyrets vedtak på en ordentlig måte, og gjøre det på beste vis, sier hun.
Frp følger bystyret
Selv om Høyre-Frp-regjeringen ikke har spart på bommene i nye veiprosjekter, regner Frp seg fortsatt som svorne bompengemotstandere. Det samme forholdet har de til køprising.
– Dette er illojalt av KrF, sa gruppeleder Tor Woldseth til NRK i går.
Leder i Bergen Frp, sosialbyråd Eiler Macody Lund, avviser likevel på det sterkeste at et kabinettsspørsmål er aktuelt.
– Kan Frp sitte i byråd og gjennomføre noe som dere har vært så klare overfor velgerne på at dere ikke vil innføre?
– Når man sitter i byråd er det et kollegium som bestemmer. Vi har ingen indikasjon på at vi ikke vil utføre det bystyret bestemmer, og vi tar det til etterretning, sier Macody Lund.