Et godstog på vei fra Oslo til Bergen ble fredag stoppet av Jernbaneverket på Ål. Bakgrunnen var en alvorlig bekymringsmelding om manglende opplæring hos lokføreren.
Det var vernekoordinatoren i Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) som slo alarm.
– Verneombudet mente det var fare for liv og helse. Vi har ikke noen politimyndighet, men av hensyn til arbeidsmiljøloven og verneombudets uttalelse, valgte vi å stoppe toget, sier Svein Horrisland, kommunikasjonsdirektør i Jernbaneverket.
NLF sier det var hensynet til sikkerheten til personer på andre tog på strekningen som gjorde at de ba Jernbaneverket stoppe toget. De har også meldt godsselskapet Cargolink til politiet.
– Helt uforsvarlig og brudd på loven
NLF sier lokføreren ikke har fullført den 18 måneder lange utdanningen ved Norsk Jernbaneskole.
– Å la en lokfører uten fullstendig opplæring kjøre et godstog, er det samme som å la en person som har øvelseskjørt, men som ikke har førerkort for bil, få lov til å kjøre skolebussen. Det Cargolink gjør er helt uforsvarlig og klart brudd på Jernbaneloven, sier NLFs nestleder Jan-Even Nystad i en pressemelding først omtalt av BT.
Til NRK sier Nystad at forbundet aldri har vært borti en lignende sak.
– Det er ganske unikt, og etter vårt syn forkastelig. En undergraver et kompetansenivå man er avhengig av for at togtransporten skal foregå på en trygg måte. Det er selskapet, som har gitt ham sertifikatet, som er ansvarlige for dette, og derfor har vi gått til det drastiske skrittet å anmelde dem, sier Nystad.
Har kjørt siden september
Sikkerhetsdirektør i Cargolink, Jan Kristian Heiberg, sier den aktuelle personen har gjennomgått samme opplæring som alle selskapets lokførere.
– Personen har fått utstedt førerbevis fra Norsk Jernbanetilsyn. Så har han gått i opplæring i Cargolink, og gjennomført teoretisk og praktisk prøve. Den siste prøven var en sertifikatprøve på 19 timer.
– Så dere mener papirene er i orden?
– Ja. Han har gjennomført en rekke kurs og praktisk kjøring, og kjørt på rutene til Cargolink siden tidlig i september, sier Heiberg.
– Mangler samsvar med EØS-lovgiviningen
NLF sier i pressemeldingen at de lenge har prøvd å sette søkelys på at manglende samsvar mellom den norske modellen for lokføreropplæring og minimumskrav i EØS-lovgivningen, kan føre til at det oppstår smutthull i regelverket.
– En fortolkning av EØS-regelverket kan være årsak til at Cargolink tror de kan unnvike formelle utdanningskrav og i stedet skjønnsmessig vurdere kvalifikasjonene til sine lokførere. Dette har de ikke anledning til verken i henhold til Jernbaneloven eller Førerforskriften fra EØS, sier Jan-Even Nystad.
Cargolink sier de har snakket med politiet om saken.
– Jeg vil oversende all relevant dokumentasjon til dem i løpet av helgen, sier Heiberg.
Statens jernbanetilsyn skal også undersøke saken.
Godstoget står fredag klokken 17 fortsatt på Ål, men Cargolink har sendt en ny lokfører som skal føre toget til Bergen.