Hopp til innhold

– Det er på tide at biltrafikken får svi

ESA truer med å trekke Norge for retten for farlig luftforurensing. – Folks helse er blitt et pingpongspill mellom sentrale og lokale myndigheter, mener Naturvernforbundet.

Svevestøv

– BILTRAFIKKEN MÅ NED: – Den eneste måten å få bukt med helseskadelig luftforurensing på, er varig reduksjon i biltrafikken, mener Naturvernforbundet.

Foto: Gorm Kallestad / Scanpix

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima
Leder i Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken.

VIL FJERNE KJØREFELT: Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet mener bilveier bør gjøres om til veier for kollektivtransport, gående og syklende.

Foto: Are Føli / SCANPIX

– Regjeringen må straks på banen og gi kommunene det de trenger for å kutte den helseskadelige luftforurensningen. Disse overskridelsene har vi kjent til lenge, og det er totalt uakseptabelt med nye utsettelser, sier leder i Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken.

I går varslet EFTAs overvåkningsorgan ESA at Norge kan måtte svare for domstolen i Luxembourg dersom de ikke gjør noe med den farlige luftforurensingen i storbyene.

Varselet kommer etter at ESA i november advarte Norge om at vi bryter EØS-reglene om luftkvalitet. Norge svarte på henvendelsen i januar, og fikk blant annet innvilget en utsettelse for å få bukt med nitrogendioksidutslippene i Bergen.

– Når det gjelder Oslo, viser informasjon fra norske myndigheter at selv med en utsettelse vil forurensningen neppe ligge under grenseverdiene før i 2025, skriver ESA i brevet til norske myndigheter.

– Tar ikke folks helse på alvor

Klima- og miljøvernminister Tine Sundtoft

MÅ SVARE FOR ESA: Klima- og miljøvernminister Tine Sundtoft (H).

Foto: Siv Sandvik / NRK

ESA tok tak i saken etter en klage fra Norges Astma- og allergiforbund i 2011. Overvåkningsorganet fant brudd på grenseverdiene for svevestøv (PM10), nitrogendioksid (NO2) og svoveldioksid (SO2).

– Jeg synes ikke Norge skal være kjent for at vi har dårlig luftkvalitet. Det er kommunene som er ansvarlig, men også staten må gjøre sitt, sa miljøvernminister Tine Sundtoft (H) da første varsel fra ESA kom i november i fjor.

Hun kom med sitt svar til ESA i januar, men overvåkningsorganet er altså ikke fornøyde.

– Dette viser jo at man ikke har sterk nok vilje til å ta helse på alvor, og at bilen har forkjørsrett foran folkehelsen. Det er for dårlig at man ber om nye utsettelser når man har visst om disse grenseverdiene i mange år, mener Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet.

– Biltrafikken må få svi

Filip Rygg

VIL HA STATEN PÅ BANEN: Klima-, miljø- og byutviklingsbyråd Filip Rygg (KrF).

Foto: Andreas Grimsæth / NRK

I går uttalte miljøbyråd Filip Rygg (KrF) i Bergen at staten nå må kjenne sin besøkelsestid.

– Staten har så til de grader holdt igjen på dette feltet. Det positive som skjer i storbyene, skjer mye på tross av staten, sa Rygg.

Det er biltrafikken som får hoveddelen av skylden for den dårlige luftkvaliteten. Lederen i Naturvernforbundet mener det er på tide å for alvor begrense bilbruken. I går kom en rapport som viser at bilbruken for første gang har gått ned i Bergen.

– Det er jo bra at biltrafikken har gått ned i Bergen, men man er nødt til å gjennomføre tiltakt som begrenser biltrafikken på lengre sikt. Nå er det på tide at det er biltrafikken som får svi, ikke folkehelsen, mener Haltbrekken.

– Bør si ja til lavutslippssoner

Han er enig med Sundtoft i at også kommunene har ansvar for å få ned utslippene, og peker på at Trondheim har hatt suksess med bygging av kollektivfelt og veier for gående og syklende.

Regjeringen bør sørge for å øke avgiftene på diesel.

Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet

– Men flere kommuner har også bedt om lavutslippssoner, noe staten bør gi dem mulighet til å innføre. Regjeringen bør også sørge for å øke avgiftene på diesel, mener lederen i Naturvernforbundet.

Han vil foreløpig ikke felle noen dom over hvordan den nye regjeringen håndterer problemet sammenlignet med Stoltenberg-regjeringene, men forventer at staten nå tar mer ansvar for å få bukt med den helseskadelige luftforurensingen.

– Folks helse er blitt et pingpongspill mellom sentrale og lokale myndigheter, mener Haltbrekken.