Hopp til innhold

– Norsk skole anerkjenner ikke begavelse

Evnerike barn må få et skoletilbud som er tilpasset sitt nivå, mener skoleforsker.

Skoleelever

BYTTER: Flere forskere mener begavede barn ikke får udervisning tilpasset deres nivå. Nå velger flere å ta barna ut av den offentlige skolen og inn i den private.

Foto: Berit Roald / NTB scanpix

– Norsk skole anerkjenner ikke at noen barn er evnerike og trenger større utfordringer enn andre på skolen. Først og fremst tror jeg at en holdningsendring må til, sier spesialpedagog Jørgen Smedsrud til NRK.

Smedsrud brenner for at begavede barn skal bli sett. De barna som er spesielt evnerike får ofte ikke undervisning tilpasset sitt nivå.

Han brenner for at begavede barn skal bli sett på skolen.

Jørgen Smedsrud brenner for at begavede barn skal bli sett på skolen

Foto: UiO

– Vi mister forskerhjerner og innovatører, sammenlignet med andre land hvor man i større grad bruker evnetester i skolen for å avdekke såkalt gjemt potensial. Dette gjør man lite i Norge. Her bruker vi evnetestene for å avdekke lærevansker, sier han.

Fra offentlig til privat skole

I går fortalte NRK om sønnen til Henning Olsen. En evnetest viste at han har høy IQ. Det gutten lærte i første klasse hadde han allerede kunnet i mange år.

Henning Olsen

Henning Olsen flyttet sønnen over til en privat skole

Foto: Siri Løken / NRK

– I det han begynte på skolen var han veldig opptatt av multiplikasjon, divisjon og negative tall, sier Olsen.

Han forteller at undervisningen var katastrofal fra dag én.

– Da begynte de å lære om bokstaver og sånne ting, men dette hadde jo min sønn allerede kunnet i ganske mange år, sier han.

Henning Olsen valgte å la sønnen begynne på en privat skole der han får regne avanserte matteoppgaver tilpasset sitt nivå.

Må bli sett

Forsker Ella Maria Cosmovici Idsøe

Ella Cosmovici Idsøe mener Norge går glipp av god kompetanse.

Foto: Alexandra Halsan

At enkelte barn er begavet og har høyere IQ enn andre må tas mer på alvor i den offentlige skolen, mener også Ella Cosmovici Idsøe, førsteamanuensis ved Læringsmiljøsenteret i Stavanger.

– Det som trengs er at tema blir introdusert på lærerutdanningen, og PPT-tjenesten trenger kartleggingsinstrumenter for tidlig å identifisere slike elever, sier Idsøe.

Både Smedsrud og Idsøe mener Norge går glipp av viktig kompetanse dersom ikke de evnerike barna får undervisning på sitt nivå.

– Jeg tror vi må gjøre noe snart, før vi mister god kapital i Norge, sier hun.

Ifølge forskning er mellom to og fem prosent av norske barn spesielt evnerike eller begavede.