Hopp til innhold

– Noen har stått her i flere timer, de er ganske forbannet

Tre ferjeavganger på rad med farlig last skaper lange køer på kaien i Leirvåg. – Utrolig dårlig organisert, sier bilist.

Kø på ferjekaien sløvåg-leirvåg

LANGE KØER: Bilene står i lange køer og venter på få komme med fergen fra Leirvåg.

Foto: Ove Ivar Hatlevik

– Det var ingen varsel på tavlen i Knarvik om store forsinkelser. Jeg har snakket med folk her, de er rimelig forbannet. Noen har ventet i flere timer, sier Ove Ivar Hatlevik.

Han er en av dem som står og venter på å få komme over med fergen fra Leirvåg til Sløvåg.

– Mange snur

Hatlevik har ventet i tre kvarter og forklarer at køen har stått hele veien fra kaien og ut på veien. En god del av bilene har snudd og kjørt alternative ruter.

– Men står du midt inni køen har du ikke sjanse til å snu, sier han.

Han synes synd på ferjepersonalet som har fått mye kjeft fra bilistene. Det er ikke her ansvaret ligger, mener han.

– Det burde vært mye bedre organisert. Transport som dette burde gå kveld og natt, sier Hatlevik.

Skjønner at folk blir forbannet

Statens vegvesen bekrefter at det har vært mange turer med spesialtransport. Avgangene fra klokken 12.15, 13.15 og 14.15 hadde alle redusert kapasitet.

– Det er spesielt. Jeg har full forståelse for at folk blir forbannet, men vi på vegtrafikksentralen får ikke gjort så mye med det, sier Hanne Norheim, vaktoperatør i Statens vegvesen.

Norled beklager

Regionsjef for ferger i Norled, Inge Andre Utåker, forstår godt at ferjepassasjerene reagerer. Han tror det er første gang de har hatt tre avganger på rad med farlig last.

– Det er bare å beklage at det ble slik i dag. Dette er ganske uvanlig, så vi må se nærmere på hvorfor dette skjedde akkurat i dag. Generelt oppfordrer vi lastebilsjåfører med farlig last å komme på andre tidspunkt enn når det er rush, forklarer Utåker.

I utgangspunktet skal kjøretøyene på kaien tas med i den rekkefølga de står, men kapteinen på fergen kan avvike fra dette i spesielle tilfeller.

Utåker forteller at de på ferjesambandane Sløvåg – Leirvåg og Jondal – Tørvikbygd ikke har automatisk slukkeanlegg om bord, noe som gjør at de må ha passasjerbegrensing når farlig last skal med. Norled jobber for å finansiere utbygging av dette på begge sambandene.