– Det er fornuften som har seiret i Bergen. Det er helt åpenbart at det må koste noe å kjøre i rushet hvis man skal få ned trafikkbelastningen i store byer, sier Marius Holm i miljøstiftelsen Zero.
I går gikk Bergen bystyre inn for køprising i bomringen. Det betyr en kraftig økning, kanskje mer enn en dobling, av bompengene i rushtiden. Målet er å begrense bilbruken.
Tidligere Frp-topp Carl I. Hagen raser mot Bergen Frp, som sammen med byrådspartnerne i Høyre ble overkjørt av opposisjonen i saken, og i tillegg gjeninnførte eiendomsskatten i går.
Håper andre følger etter
Men fra miljøhold høster bergenspolitikerne skryt. Leder i Zero, Marius Holm, mener Bergen nå går foran som et godt eksempel.
– Jeg håper andre byer, også mellomstore, følger etter, sier Holm.
I Stockholm har køprising ført til at én av fem lot bilen stå fremfor å betale ekstra gjennom bomringen i rushtiden. Ordningen er også prøvd i byer som Singapore og London, mens her i Norge har Kristiansand og Trondheim innført køprising.
- LES OGSÅ:
I Bergen kan køprisingen innføres allerede ved nyttår.
– Det var på tide at dette skjedde i Bergen. Jeg håper folk tilpasser seg, og bruker kollektivtransport og biler som ikke forurenser, og at byen blir triveligere og mindre helseskadelig, sier Holm.
– Bra for barnefamilier som er avhengig av bil
Han tror køprisingen kan bidra til å få fart på el- og hybridbilsalget.
– Elbiler er jo fritatt i bomringen, og jeg tror køprising kan bidra til å differensiere bilparken. Da kan også tiltak ved at forurensende biler betaler mer være et virkemiddel, sier Holm.
Motstanderne av køprising i Bergen har pekt på at det vil ramme barnefamilier som er avhengig av bil for å få levert og hentet barna. Det avviser Zero-lederen.
– For mange småbarnsforeldre er det køen som er dyr, ved at man må redusere stillingen til for eksempel 80 prosent for å rekke barnehagen. Så for de småbarnsforeldrene som er helt avhengig av bil for å rekke barnehagen, innebærer køprising en bedring, hevder Holm.
Han påpeker at et rimelig kollektivtilbud med hyppige avganger er avgjørende for å få full effekt av køprisingen.
– Man må investere i kollektivtransport. På samme måte som man ikke får folk til å ta bussen hvis det ikke finnes en pisk ved bilkjøring, velger folk også bilen hvis kollektivtilbudet ikke er godt nok.
- LES OGSÅ: