Hopp til innhold

– Forstår at folk vil ha ny E16 raskt

Statsminister Erna Solberg (H) og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) dro søndag til Voss for å se nærmere på raset som gikk over E16 tidligere denne uken.

Erna Solberg besøker rasstedet ved Bolstad på E16

BEFARING: Statsminister Erna Solberg (H) og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) dro søndag til Voss for å se nærmere på raset som gikk over E16 tidligere denne uken.

Foto: Hommedal, Marit / NTB scanpix

– Det har vært et voldsomt ras, og dette gjør inntrykk. Det viser hvor store naturkreftene er, og det er mye masse som må fraktes vekk. Det var fint å få en orientering fra Vegvesenet og de som arbeider med sikring på området, sa Solberg til NTB etter befaringen søndag.

Søndag klokken 14 ble E16 gjenåpnet for trafikk etter det store raset som gikk ved Hyvingstunnelen ved Bolstad i Voss.

1.000 lastebillass

Oppryddingsarbeidet har pågått for fullt de siste dagene. Raset som gikk onsdag morgen, var fem meter høyt og mellom 50 og 60 meter bredt.

Bilder tatt fra helikopter viser hvordan enorme steinmasser har rast fra langt oppe i fjellsiden og ned i Bolstadfjorden mellom Trollkonetunnelen i Vaksdal og Hyvingstunnelen.

Massene som måtte ryddes, er beregnet til 10.000 kubikkmeter eller tusen lastebillass.

– Det har kommet et ras på et område der man ikke forutså at det kom til å bli ras. Nå må vi fortsette med sikringsarbeidet, og bevilgningene til sikringsarbeid er økt. Det er valgt trasé for ny vei, og arbeidet med den skal begynne så fort som mulig, sier Solberg.

Veien er nå gjenåpnet for trafikk, men det var søndag fremdeles omkjøring på fylkesvei 7 på grunn av stor trafikk i området, opplyser Statens vegvesen.

Helikopterbilder fra rasområdet på E16 ved Bolstad

SE VIDEO: Se det enorme raset ved Bolstadøyri på E16 fra luften.

– Må løftes ut av nasjonal transportplan

Det er besluttet å bygge ny E16 og Bergensbanen med tunneler, men arbeidet kan tidligst starte i 2021. Da skal man etter planen begynne med strekningen Arna-Stanghelle og håpet er å vere ferdig i 2026.

Men fjellsiden der raset gikk onsdag denne uken, ligger lenger øst for Stanghelle på E16 og er også et sted som geologene i Vegvesenet ikke har regnet for å være et risikopunkt.

Befaring ras E16

KREVER HANDLING: Voss-ordfører Hans-Erik Ringkjøb står ved siden av statsminister Erna Solberg, mens geolog Harald Hauso (til høgre) gir en orientering om forholdene i fjellsiden der det raste onsdag denne uken. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til venstre.

Foto: Hommedal, Marit / NTB scanpix

Ordførerne i Voss og Vaksdal krever nå at man også skal sette spaden i jorden og begynne planlegging og bygging av den andre halvparten av veien, fra Stanghelle til Voss, slik at hele strekningen står ferdig i 2026.

– Prosjektet må løftes ut av nasjonal transportplan og bli prioritet nummer én. Vi mener at man allerede burde begynne å bygge både på Voss og i Arna slik at traseen kan stå ferdig i 2026. Det må være en ambisjon når stedet er så farlig, sier Hans-Erik Ringkjøb, ordfører på Voss til NRK.

– Jeg skjønner folks iver etter å få en ny vei på plass, og vi skal bygge den så raskt som mulig. Jeg forstår utålmodigheten, men dette må planlegges ordentlig, svarer statsminister Solberg.