Ni politikere i Bergen skulle lørdag ta seg fra Danmarksplass til Bryggen på el-sykkel, og de skulle selv velge trasé. Turen tok ti til femten minutter og bød på flere utfordringer, ifølge Roger Valhammer, bystyrerepresentant for Arbeiderpartiet.
– Jeg tror vi alle kan være enige om at det nesten er livsfarlig å sykle i byen når du kommer forbi sykkelveiene. Det var nok flere av oss som var på kanten av trafikkreglene for å komme hit til Bryggen.
Rødts førstekandidat til fylkestinget, Solbjørg Marjala, har ikke førerkort, og er avhengig av sykkel i hverdagen. Med datteren som passasjer valgte hun en rute gjennom Marken for å gjøre turen så trygg som mulig.
– Bergen er veldig dårlig tilrettelagt for syklister, det er ikke noe særlig å sykle her. Men jeg har tro på at vi kan komme til politisk enighet om flere sykkelveier, sa hun.
– Må koble sammen sykkelveiene
Også fylkesordfører Tom-Christer Nilssen måtte medgi at det er utfordrende å ta seg fram i Bergen sentrum på to hjul. Også han sier det virker som det en tverrpolitisk holdning å gjøre det bedre for syklistene i Bergen.
– Vi må koble sammen de fine sykkelveiene vi har til et helhetlig nett gjennom sentrum og videre, for det er vanskelig for gående å blande seg med syklister, og for syklister å blande seg med biltrafikk.
Hvor på deres prioriteringsliste kommer Bybanen?
– Den ligger høyt, men Bybanen ligger før, sier Nilsen.
El-sykkelgateløpet ble arrangert av Naturvernforbundet Hordaland, og var del av Naturvernforbundets nasjonale kampanje «Verdt å ta vare på».
Fremskrittspartiets Helge Stormoen vant sykkelrittet.