– «Månelandingen» er for dyr

Nå blir det sykkelveier i stedet for prestisjefylt karbonfangst, ifølge statsminister Jens Stoltenberg.

Regjeringen legger frem klimameldingen

SATSER PÅ SYKKEL: Fangst og lagring av CO2 er dyrere enn forventet. Dermed blir det neppe månelanding. Statsminister Jens Stoltenberg opp til satsning på jernbane og sykkel i stedet i klimameldingen.

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix
Fredric Hauge

TØRR VI IKKE? Fredric Hauge i Bellona mener politikerne må tørre å kreve kutt i oljeindustrien.

Foto: NRK

– Dette er et stort prosjekt for landet. Det er vår månelanding, sa Jens Stoltenberg høytidelig i nyttårstalen i 2007.

Å lagre CO2 framfor å slippe den ut i atmosfæren var ideen. Målet var at månelandingen skulle være på plass i løpet av fem år. Selv ikke om åtte år – i 2020 – er vi nærmere månen, viser regjeringens klimamelding som ble lagt fram onsdag.

– Det er et uttrykk for at karbonfangst dessverre har vist seg dyrere og vanskeligere å få til i alle land, også i Norge, enn det vi håpte for noen år siden, sier Jens Stoltenberg.

Jernbane og sykkel i stedet

For sju år siden var målet å fange og lagre klimagassutslipp ved et høyteknologisk anlegg på Mongstad utenfor Bergen.

Nå må klimautslippene kuttes på andre måter.

– Vi kommer med mange nye tiltak. Vi kommer med massiv satsning på jernbane, på sykkel – som faktisk er et veldig viktig klimatiltak, sier Stoltenberg til NRK.no.

2,5 millioner tonn CO2 kan spares ved karbonfangst i Norge. Det tilsvarer nesten 20 av satsningene på å doble sykkelveinettet i Norge, mente ekspertene på klimatiltak i 2010.

– Må stenge smelteverk

– Tør vi ikke å ta oljeindustrien og deres verdikjede så blir det tøft å oppnå resultater gjennom sykkelstier. Det er i alle fall helt sikkert, sier Bellona-leder Fredric Hauge.

Målet om totale utslippskutt på 12 millioner tonn i Norge kan stå i fare, mener Hauge.

– Ja, det blir uhyre hardt. Da er det enten veldig mange biler som skal av veien, veldig mange gårdsbruk som skal legges ned eller mange smelteverk som skal stenges.

Siste video:

Et nytt fartøy til 46 millioner kroner skal jakte på skattene sjøsett og døpt i Bergen ned til 6000 meters dyp.
Tyssetunnelen åpnet i dag etter år med tungtrafikk i Tysse.
Nå er delautomatisk parkering også kommet til Bergen. Et boligkompleks i Damsgårdsveien har fått installert løsningen som parkerer bilen din automatisk.