Å lagre CO2 framfor å slippe den ut i atmosfæren var ideen. Målet var at månelandingen skulle være på plass i løpet av fem år. Selv ikke om åtte år – i 2020 – er vi nærmere månen, viser regjeringens klimamelding som ble lagt fram onsdag.
– Det er et uttrykk for at karbonfangst dessverre har vist seg dyrere og vanskeligere å få til i alle land, også i Norge, enn det vi håpte for noen år siden, sier Jens Stoltenberg.
- ALT OM : Mongstad og «månelandingen»
Jernbane og sykkel i stedet
For sju år siden var målet å fange og lagre klimagassutslipp ved et høyteknologisk anlegg på Mongstad utenfor Bergen.
Nå må klimautslippene kuttes på andre måter.
– Vi kommer med mange nye tiltak. Vi kommer med massiv satsning på jernbane, på sykkel – som faktisk er et veldig viktig klimatiltak, sier Stoltenberg til NRK.no.
2,5 millioner tonn CO2 kan spares ved karbonfangst i Norge. Det tilsvarer nesten 20 av satsningene på å doble sykkelveinettet i Norge, mente ekspertene på klimatiltak i 2010.
– Må stenge smelteverk
– Tør vi ikke å ta oljeindustrien og deres verdikjede så blir det tøft å oppnå resultater gjennom sykkelstier. Det er i alle fall helt sikkert, sier Bellona-leder Fredric Hauge.
Målet om totale utslippskutt på 12 millioner tonn i Norge kan stå i fare, mener Hauge.
– Ja, det blir uhyre hardt. Da er det enten veldig mange biler som skal av veien, veldig mange gårdsbruk som skal legges ned eller mange smelteverk som skal stenges.