Hopp til innhold

60 år siden påskemarerittet på trallebanen

Ti personer sitter i en skranglete kabelvogn nesten 900 meter til værs. Plutselig ryker vaieren og vognen suser mot avgrunnen.

Trallebanen i Mågeli hoved
Foto: Halvor Folgerø / NRK

– Hendelsen har nok preget meg hele livet, sier Eva Gavle Bakke til NRK.

Like ved Mågeli Kraftstasjon i Skjeggedal finner du trallebanen til Mågelitopp. Dette er opprinnelig en anleggsbane som AS Tyssefaldene bygget for å frakte utstyr til sine kraftanlegg på Hardangervidda.

I 1950-årene blir banen tilrettelagt for persontrafikk. Den har plass til ni personer og turen opp tar cirka 12 minutter.

Created by InfoDispatcher

Til fjells på påsketur

Palmesøndag 3. april 1955: Det er påskefri og hyttene på Mågelitopp venter på innrykk. Det er strålende sol. Trallebanen er fullastet av varer og folk. Familien Gavle har fått dispensasjon til å kjøre banen, som normalt ikke tar personer. I dag skal ti glade påsketurister ut på luftig fjelltur.

Banen som snor seg oppover fjellsiden er 985 meter lang, går 400 meter til værs og ender 860 meter over havet.

Baneoppsynsmann Anders Gavle har med seg både venner og familie: Hans søster Kristi, sønnen Øivind (12) og de 15 år gamle tvillingene Eva og Åse. Det unge paret Frøydis (Lindstrøm) og Per Smaamo. Tove Lervik Berg, Fred Andersson (13) og Kjell «Poiken» Kvile (12).

Jeg var sengeliggende i 14 dager. Begravelsen var over da jeg våknet etter ulykken.

Eva Gavle Bakke, overlevende

Øyvind

DØDE: Øivind Gavle (12).

Foto: Norsk Vasskraft og Industristadmuseum
Kristi

DØDE: Kristi Gavle.

Foto: Norsk Vasskraft- og Industristadmuseum

– Hopp!

Ifølge Jan Gravdals historiske blogg er det Asbjørn Hveem som trykker på startknappen oppe fra Mågelitopp.

Med 38 graders helling gir turen sug i magen. Fordelt på 2400 trappetrinn snor trallebanen seg mot endestasjonen på Nova.

Etter femten minutter er trallen ved «Stupet» – den bratteste delen turen.

– Jeg husket at min far ba oss gå av, forteller Eva.

Fred Andersson og Kjell Kvile jumper ut og springer foran trallen. I det den vipper over kanten skjer det: Vaieren ryker.

– Hopp, roper Anders. Han kaster kona av og hopper selv etter.

Men ikke alle kommer seg av i tide.

Forsvinner ned i avgrunnen

Nå går det fort. Fred og Kjell unngår så vidt vaieren som kommer som en voldsom pisk. Tvillingene blir slengt ut i det bratte terrenget. To kommer seg ikke ut 12 år gamle Øyvind blir med vognen nedover mot dypet. Han kastes 50 meter ut i terrenget og blir drept momentant. Den samme skjebnen lider tante Kristi.

Tvillingene

OVERLEVDE: Eva og Åse.

Foto: Privat

Tvillingene overlever, men er lenge bevisstløse. Alle de åtte overlevende må leve med den grusomme hendelsen resten av livet.

Tilbake på ulykkesstedet

60 år senere er NRK med Eva tilbake til ulykkesstedet sammen med barndomsvennen Fred.

– Jeg tror ærlig talt ikke det gikk opp for meg at det hadde skjedd før jeg kom hjem og så den tomme sengen til Øivind. Jeg var sengeliggende i 14 dager. Begravelsen var over da jeg våknet, forteller Eva til NRK.

Tvillingsøsteren slet lenge med skader i en fot.

Faksimile

FAKSIMILE: Hardanger Folkeblad april 1955. Det korrekte antallet personer skal være ti. To av dem stupte i døden.

Foto: Faksimile, Hardanger Folkeblad

AS Tyssefaldene satte trallebanen i stand etter ulykken og iverksatte omfattende sikkerhetstiltak. Da selskapet fylte 50 år i 1956 ga styreformannen i selskapet Wilhelm Bugge trallebanen som jubileumsgave til folket i Skjeggedal og Tyssedal.

Det har vært foreslått å lokke cruiseturister til trallebanen. I så fall måtte banen blitt bygget om.

Også i 1990-årene skjedde det en ulykke på banen der en jente pådro seg en alvorlig skade i en fot.

I 2011 ble trallebanen lagt ned og trallene fjernet. I dag må hyttefolket gå den bratte veien til topps.