Etter Ringenes Herre valfartet turistene til New Zealand. Etter Mamma Mia ville alle til Skopelos i Hellas. Og det skotse høylandet er viden kjent for Harry Potter-filmene.
Kan den samme effekten skapes i Ringsaker, på bakgrunn av filmen Birkebeinerne? Ja, tror en av verdens fremste eksperter på filmturisme, Ian Brodie fra New Zealand.
– Denne filmen kommer til å bli sett i hele verden. Folk kommer til å ville vite hvor den ble filmet og hvor de kan dra for å oppleve det de har sett i filmen, sier Brodie.
Har erfaring fra Ringenes Herre og Narnia
Ian Brodie var fotograf på filmen og nå er han tilbake i Ringsaker for å hjelpe Mesna Islandshestesenter med å skape filmturisme der også. Det var de som lånte ut alle hestene som ble brukt i filmen og som nå har fått 140.000 kroner av Innovasjon Norge for å leie inn filmturisme-eksperten.
– Vi er hestefolk. Filmturisme er helt nytt for oss. Men alt er her. Vi må bare bygge videre på det, sier eier Camilla Li.
Og Brodie har den nødvendige erfaringen. Han er fotograf og forfatter. Hans turistguider om Ringenes Herre og Narnia-filmene har solgt i i millionopplag. Han har vært rådgiver og markedssjef for selskapet som arrangerer turer, blant annet til stedet som var location for Peter Jacksons filmer om «Hobbiten».
– Hestene er stjernene i filmen
Islandshestesenteret i Ringsaker har det de trenger for å lykkes, sier han.
– Det er noen elementer som må til for å skape filmturisme, og det er en godt kjent historie og et fantastisk landskap. Her har de alt det. Og de har også de viktigste stjernene i filmen, nemlig hestene selv, sier Ian Brodie.
Han mener det handler om å gjøre Dreki og de andre hestene i filmen til like store stjerner som skuespillerne Kristoffer Hivju og Jacob Oftebro. Det er hestene som er filmens stjerner, mener Brodie.
Mesna Islandshestesenter har også fått hyttene som ble brukt i filmen.
– I første omgang tenker vi å arrangere et årlig vinterspel, med både hestene og noen av skuespillerne. Så tenker vi også at det skal bli en etterbruk på sommeren, sier Camilla Li.
Les også:
Flere vil jobbe for turistene
Også Destinasjon Sjusjøen, Ringsaker kommune og Visit Lillehammer vil være med på satsingen. Det var Tone Alterkjær i Destinasjon Sjusjøen som fikk ideen til den spektakulære førpremieren utendørs, på et lerrett av snø i helga.
– Det er ikke så mange som har utnyttet dette med film tidligere. Jeg syns vi skal begynne på Sjusjøen, sier Tone Alterkjær.