Det er fortsatt ikke avklart om det blir tv-sendinger fra Ungdoms-OL på Lillehammer, som begynner om nøyaktig ett år. Samtidig innrømmer arrangøren at de førti millionene i sponsorinntekter som det ble budsjettert med i IOC-søknaden var for ambisiøst.
– Sponsorinntektene er justert i forhold til forslaget som ble sendt inn til IOC i 2010. Det er et tøft marked, sier Magne Vikøren, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Ungdoms-OL.
Arrangøren har også bestemt seg for at de skal ha gratis adgang på alle arrangementene. Den opprinnelig planen var å få inn fem millioner i budsjetterte inntekter.
- Les også:
Ikke fulle gater
1100 unge deltakere fra 70 nasjoner skal i februar neste år samles i Lillehammerområdet i ti dager. Vikøren er klar på at det ikke kommer til å bli like fullt i gatene i Mjøsbyen som under OL i 1994.
– Vi kan ikke gå ut med tall på hvor mange som kommer. I Innsbruck i 2010 var det 120 000 publikummere. Jeg tror vi skal være svært fornøyde hvis vi får såpass mange publikummere, sier han.
Vikøren forteller at de har 12 000 akkrediterte gjester, hvilket er halve Lillehammer. Han mener at arrangementet skal stimulere til økt frivillighet og arrangørkompetanse, ikke antall spaltemeter og publikum.
- Les også:
Skeptisk til arrangementet
Førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI, Hans Mathias Thjømøe, mener arrangørene allerede burde ha avtalt tv-rettighetene.
– Dette er noe man har på plass flere år i forveien. Hvis ingen har bitt på denne greia enda, er det gud hjelpe meg et spørsmål om noen kommer i det hele tatt, sier Thjømøe.
Han mener også at det er et spørsmål om hvem som er målgruppa til arrangørene.
– Hvem er det som gidder å se på dette? Kjærester, foreldre og besteforeldre, kanskje, spekulerer han.
Vil ikke at økonomi skal hindre
Vikøren forteller at han ikke vil at økonomi skal være et hinder for at et ungt publikum får oppleve lekene.
– Anbefalingen fra Ungdoms-OL i Innsbruck var å ha et gratis arrangement, sier han og legger til at et billettsystem også koster penger.
Kommunikasjonssjefen mener at det overordna målet er å skape et så godt arrangement som mulig.
– Det er derfor vi er i denne businessen. Vi skal jobbe knallhardt fremover, sier han.