Onsdag fikk et stort antall reiselivsaktører og matprodusenter høre hvor viktig lokalprodusert mat er i ferd med å bli for reiselivet.
– Lokalmat har blitt veldig viktig for reiselivet. Det er viktig for kundeopplevelsen at turistene vet litt om hvor maten kommer fra, og det gir en meropplevelse når man får fortalt historien fra de som serverer den, sier Kristin Prøven i Visit Lillehammer.
Bakgrunnen for konferansen på Lillehammer var at Gudbrandsdalsmat SA inviterte Visit Lillehammers medlemmer til et samarbeidsmøte.
Stor økning i salget
Blant dem som opplever suksess med lokalprodusert mat er andelslaget Gudbrandsdalsmat som består av 26 lokale produsenter.
De forsyner 250 dagligvarebutikker, spesialbutikker og serveringssteder over hele landet.
– Det er en utvikling fra 2012 og fram til i dag hvor alle piler bare peker rett oppover. Jeg tror mange av turistene ønsker å oppleve det opprinnelig norske, sier Anette Svastuen i Gudbrandsdalsmat.
– En reaksjon på dagligvarer
Reiselivsrådgiver i Oppland, Liv Bjerke, sier at lokal matopplevelse må til for å løfte reiselivet.
– Det er alfa og omega i dag. Du har ikke noe å stille opp med hvis ikke maten faller i smak hos gjesten, sier Bjerke.
Hun tror ikke lokalmatproduksjon er noen døgnflue.
– I reiselivsnæringa har flere og flere nå fått øynene opp for at mat er viktig. Det er turister som kommer bare på grunn av maten. Dette er også en reaksjon på at vi ikke vet hva vi får når vi handler i ulike dagligvarebutikker, mener Bjerke.
Les også: