Hopp til innhold

– Kaster bort millioner på tilflyttings-kampanje

En nettsatsing til seks millioner kroner skal få økt tilflytting til Oppland. – Ingen flytter hjem på grunn av en fancy nettside, sier Elin Ørjasæter.

Finner folk hjem på nett?

Oppland Fylkeskommune håper å lokke folk til fylket ved å bruke First House til et nytt flytteprosjekt.

Foto: Skjermdump Finne hjems nettside

Oppland Fylkeskommune skal gjennom tre år satse stort på kommunikasjons- og markedsføringstiltaket «Finne hjem» på nett og sosiale medier.

PR-byrået First House, som var i sentrum for et lignende og mye omtalt prosjekt i Telemark, har også vært involvert i oppstartsfasen. Målet i Telemark var å skape arbeidsplasser, i Oppland er målet å bidra til befolkningsvekst.

Men fylkeskommunen skal ikke måle om det faktisk resulterer i at flere velger å flytte til regionen.

– På de digitale plattformene måler vi hvor mye artiklene våre er lest, hvor i landet det leses. Det samme ser vi på filmene våre, hvor mange som har sett dem, hvor mange ganger de er vist. Vi måler hvor godt eksponert markedskampanjen vår blir, sier prosjektleder Tor Kristian Mjelde.

Kjøpt råd fra First House

(Artikkel fortsetter under bildet.)

Finne hjem-kampanjen på sosiale medier

Flere filmer er produsert og gjort tilgjengelig på nett for at folk skal 'Finne hjem' til Oppland

Foto: Skjermdump Finne hjem på sosiale medier

I tillegg til millionene som er satt av gjennom tre år, er det også brukt i underkant av en halv million kroner på rådgivning fra First House, før prosjektlederen ble tilsatt. Fylkesrådmann Rasmus Vigrestad mener det er vel anvendte penger.

– Ja, jeg gjør det. Du kan alltids si at det er feil måte å bruke penger på, men jeg syns vi har fått opp en god måte å profilere fylket på. Vi tror at dette er et viktig virkemiddel, sammen med andre virkemidler, sier fylkesrådmannen.

Høyre var kritiske til prosjektet da man hadde det oppe til politisk behandling, det er de fortsatt.

– Du får ganske mye nytt IKT-utstyr, og mange alternative skoleløp for de pengene. Det er vel kanskje det som hadde vært det viktigste for å legge grunnlaget for å få folk til å flytte tilbake, sier Kari-Anne Jønnes, gruppeleder for Høyre i fylkestinget i Oppland.

– Bortkasta penger

Elin Ørjasæter

Elin Ørjasæter, forfatter og høgskolelektor Elin Ørjasæter mener Oppland fylkeskommune kaster bort penger på nettmarkedsføring.

Foto: Christine Heim / Orjas.no

Også forfatter og høgskolelektor Elin Ørjasæter er helt klar på hva hun mener er effekten av slike prosjekter.

– Jeg tror det er bortkastede penger. Det er veldig lett å bli forført av denne «hypen» rundt sosiale medier, men folk som jobber profesjonelt med dette måler faktisk resultater, sier Ørjasæter.

Hun sier at hun ikke finner noe sted i prosjektet at man har lagt opp til måling av resultater. Ørjasæter sier at det ikke er noe som tyder på at folk flytter tilbake til hjemkommunen sin på grunn av en fancy nettside.

– Det er arbeidsplasser som får folk til å flytte hjem, og mulighetene til en attraktiv bolig. Det er rett og slett ikke fine internettsider som får folk til å flytte på seg, poengterer Ørjasæter.

Flere saker fra Innlandet