Hopp til innhold

Tretten-brua er ulovlig i Tyskland

Trebruer er ikke lovlig i Tyskland, fordi impregneringen er miljøskadelig. I dag åpnes den nye trebrua på Tretten.

Tretten bru

Tretten bru åpnes i dag

Foto: Statens vegvesen

I ettermiddag åpner den nye trebrua på Tretten med pomp og prakt, men i Tyskland hadde trebrua over Lågen vært ulovlig.

– Det er en del land hvor man sier at kreosot er nødvendig i en del infrastruktur. Men likevel får man ikke bruke materialet som krever kreosot i gangbruer, trebruer og vegbruer, forteller Christian Dons i Klima- og forurensningsdirektoratet.

Uenige direktorat

Dons og hans kolleger er lite glad i kreosot og mener at bruken av kreosot må begrenses. Vegdirektoratet og Klima- og forurensningsdirektoratet er derfor her på kollisjonskurs.

– Vegdirektoratet ønsker å bruke alternativer materialer og ser det estetiske i å kunne bruke tre, sier Dons.

Men problemet for forurensningsdirektoratet er at bruk av tre i dag krever impregnering med kreosot.

– Kreosot inneholder mange stoffer som er svært uheldige, svært helseskadelig og svært miljøskadelig. Vi i miljøvernmyndighetene skulle gjerne sett at vi kom bort ifra og unngår å bruke kreosot. Problemet er at det på kort sikt synes vanskelig, men spørsmålet er om hvor og når kan man finne alternativer, slik at bruken av tre fortsatt er mulig, sier Dons.

Flere bilister har fått erfare at det drypper tjære og kreosot fra trebruene over E6, les mer om det her:

Artikkelen fortsetter under bildet

Under bro i Eidsvoll

Tjære under ei bru i Eidsvoll

Foto: Mats Sparby/NRK

Skadelig for fisken

Morten Kråbøl er forsker ved Norsk Institutt for Naturforskning. Han mener det vil være svært skadelig for fisken i Lågen hvis kreosot drypper fra Tretten-brua.

– Kreosot kan samles opp i fettvevet hos fisken, og stoffet vil dermed påvirke fiskens lever – og hjertefunksjon. Kreosot er også skadelig for fiskens hormonsystem, sier Kråbøl til NRK.

Det er konsulentselskapet Sweco som har planlagt fire av de nye bruene langs E6 på Romerike. Leder for prosjekteringen av bruene, Rune Abrahamsen, sier det er uheldig at trebruene blir impregnert med det miljøskadelige stoffet.

– Men det er ikke noe alternativ. Kreosot er det som gjør det mulig å bygge trebruer som holder seg lenge. Og når de får 100 års levetid er det for så vidt miljøvennlig likevel, siden man slipper beising og vedlikehold, sier Abrahamsen.

Fins alternativer

Kurt Willy Oddekalv i Norges Miljøvernforbund mener at det finnes alternativer til impregnering som er mer miljøvennlig.

– Vi mener at det finnes nye impregneringsmetoder som er bedre og mer trygge, blant annet med Royalimpregnering og Kebonyimpregnering, som er maissaft presset inn i materialet. Det har kommet mange nye måter, så kreosot bør fases ut, sier Oddekalv.

Han mener at man har flere muligheter når det gjelder trebruer.

– Vi ønsker også at togsvillene utfases, og at man prøver alternativer, sier Oddekalv.

Likevel sier lederen i miljøvernforbundet at impregneringsbransjen i dag har mer kompetanse, slik at man i større grad hindrer at trebruene svetter og drypper kreosot.

– Jeg er ikke veldig bekymret med tanke på den nye brua på Tretten, men får du tjære på huden eller bilen, forårsaker det skader på både bil og hud, sier han.

Tretten bru

Tretten bru

Foto: Statens vegvesen

Flere saker fra Innlandet