– Blåswixvegen lukter litt reklame, sier leder i navnekomiteen Lillehammer kommune, Ole H Rønningen.
Midt i det gamle landbruksområdet kalt Bjørkåkeren på Storhove nord i byen reiser smøre- og skiutstyrsgiganten Swix sitt nye produksjons- og administrasjonsbygg.
Ledelsen la tidlig inn et forslag til kommunen om å få navne adkomstvegen opp etter den velkjente skismurningen «Blåswix». Men kommunen sa nei.
– Blåswix er ensbetydende med noe positivt
NRK får tak i den travle Swixsjefen Ulf Bjerknes blant brakkerigg og bygningsarbeidere. Han syns navnestriden rundt den lille vegstumpen inn til byggetomta er bakstreversk.
– Når Lillehamringene skjønner at dette er et fantastisk forslag, så tror jeg vi får ønsket vårt oppfylt, sier han optimistisk.
Navnekomiteen i Lillehammer kommune sendte først Blåswixveg-forslaget ut på høring, og fikk ingen innsigelser. Likevel valgte de å innlemme vegstumpen ved Swixbygget som en del av den nybygde Hovearmen.
Nå har Swix sendt inn en klage på vedtaket der de også spør hvordan de kan gå frem for å få et eget navn på den knapt 100 meter lange vegen.
– Det virker som en litt underlig beslutningsprosess, sier Swix-sjef Ulf Bjerknes.
Han mener at navneforslaget fikk mye støtte i lokalbefolkningen generelt og ble derfor overrasket da kommunen droppet navneideen.
– Komiteen sa at vegen var for kort til å ha et eget navn, fortsetter Bjerknes.
– Lokalhistorie viktigere enn skiftende næringsliv
Mange av gate- og vegnavnene i Lillehammer er oppkalt etter kunstmalere og forfattere, men det finnes også enkelte mer næringslivspregete gatenavn som «Maihaugvegen» og «Turisthotellvegen».
Tidligere skogsarbeider og sagbruksarbeider Ole H. Rønningen (84) er leder for Lillehammer kommunes navnekomite' som har sagt nei til «Blåswixvegen».
– Det var en enstemmig komité som ville at vegen skulle være en del av Hovearmen, sier Rønningen.
Pensjonisten har sans for å bruke lokale og godt etablerte stedsnavn som har lengre varighet enn navn på ulike firma som etablerer seg.
Mener navn bør være tidløse
– Firmaer forflytter seg stadig, til Latvia eller Polen, og Swix er jo opprinnelig fra Sverige, sier navnekomitelederen.
Han henviser til to fortsatt ledige næringstomter i området og frykter at Swixsaken kan skape presedens for fremtidige navnesøknader på adkomstveger.
Nåværende leder av Lillehammer kommunes navnekomite' jobbet selv i mange år på sagbruket i "Dampsagvegen".
Lederen for komiteen tror at Hovearmen-navnet gir en enklere pekepinn for ulike utrykningskjøretøyer.
– Jeg mista en venn fordi ambulansen ikke fant frem på kartet, det vil jeg ikke skal skje igjen, legger Ole H Rønningen til.
Swixsjef Ulf Bjerknes på sin side synes at en navnekomité må kunne ta flere hensyn enn bare kultur og historieforankring.
– Lillehammer har også et næringsliv som bør speiles. Med stort fokus på sport og snø påstår han at det vil være veldig bra for byen å få et eierskap også til det positive blåswixbegrepet, sier han.
– Lillehammer bør støtte opp om næringsliv
Arne Hjeltnes var med å utforme Lillehammers nye logo og slagord i 2010. Han tror OL-byen vil tjene på å hegne om bedrifter som satser.
– Swix satser på vintersportsutstyr i en by som gjerne vil kalle seg vintersportsby. En-vinn-vinn-situasjon, sier TV2-kjendisen på telefon fra Danmark.
– Blåswix er jo et legendarisk begrep for nordmenn, sier Hjeltnes.
I tillegg syns han det er positivt av vegnavnet forteller hvor Swix ligger.
– Litt patriotisme og reklame må man jo kunne by på for det lokale næringslivet. Swixsatsingen er en positiv profilering av området og Lillehammer som skiby og senter for skisport, avslutter Hjeltnes.