Hopp til innhold

Sier nei til underjordisk stasjon

Jernbanen gjennom Hamar bør enten følge dagens trasè eller få stasjon ved Vikingskipet og ellers gå delvis rundt byen. Det er anbefalingen fra Jernbaneverket til Hamar kommune. Av sju alternativer, har Jernbaneverket valgt ut to.

Hamar jernbanestasjon

Hamar jernbanestasjon ligger sentralt plassert i byen i dag.

Foto: Helle Therese Kongsrud

Jernbaneverket har snevret inn sju alternativer til to.

De anbefaler nå Hamar kommune å gå videre med to alternativer, nemlig H1 og H5.

Alternativ H1

H1 innebærer at jernbanestasjonen blir der den er i dag. Jernbaneverket mener det er viktig at stasjonen ligger sentralt for at flest mulig skal velge toget.

Dobbeltsporet bygges mer eller mindre etter dagens trasè gjennom Hamar. Men det er også mulig å justere traseen nordover fra Hamar stasjon. Jernbaneverket mener H1 kan kombineres med det tidligere alternativet H7 i neste planfase.

Alternativ H5

H5 innebærer ny stasjon ved Vikingskipet og at sporet videre ledes nordøst rundt byen. Det frigjør store arealer i strandsonen langs Mjøsa. Her forutsetter jernbaneverket ny byutvikling ved Vikingskipet, det vil si at tyngdepunktet for Hamar sentrum flyttes mot Vikingskipet.

– Hvis ikke, blir stasjonen liggende for langt unna dit mange folk skal, sier Sverre Setvik i Jernbaneverket.

Se videoanimasjon over alternativ H1 her:

Dette er skissen av alternativ H5:

H5 - dobbeltspor gjennom Hamar

Her vises dobbeltsporet gjennom Hamar i alternativ H5, med stasjon ved Vikingskipet.

Foto: Jernbaneverket

Ordføreren fornøyd med anbefalingen

Jernbaneverket mener alternativet med en underjordisk stasjon bør tas ut av det videre utredningsarbeidet.

Det er ordfører i Hamar, Morten Aspeli, enig i. Han er fornøyd med anbefalingen fra Jernbaneverket om å gå videre med H1 og H5.

– Alternativet med underjordisk stasjon er et krevende prosjekt og vil få store konsekvenser. Så jeg mener de to alternativene Jernbaneverket nå anbefaler oss å gå videre med, er gode alternativer, sier Morten Aspeli.

Mange hensyn å ta

Jernbaneverket har utredet og vurdert alle de sju alternativene. Nå har de forkastet fem alternativer og sitter igjen med to.

– Vi mener de to alternativene vi nå anbefaler å gå videre med er de beste. Det er med bakgunn i kostnader, anleggsgjennomføring og vurderinger i forhold til miljø, landskapsbilde og drift for det nye dobbeltsporet.

Det sier senioringeniør i Jernbaneverket, Sverre Setvik.

Ikke underjordisk stasjon

Alternativet med underjordisk stasjon er blant alternativene som er forkastet.

– Vi ser at det medfører store kostnader i tillegg til at det er veldig krevende anleggsteknisk. I tillegg medfører det ganske store drifts- og sikkerhetsmessige ulemper å ha en stasjon i tunnell, sier Setvik. Blant annet fordi også Rørosbanen måtte bli innført i den samme tunnellen.

Dette er skissen for alternativ H1:

H1- dobbeltspor gjennom Hamar

Her vises dobbeltsporet gjennom Hamar i alternativ H1. Det følger i hovedsak dagens jernbanetrasè.

Foto: Jernbaneverket

Jernbaneverket mener de to alternativene de har gått inn for nå, er fullt gjennomførbare løsninger.

Vil gjerne forsere tidsplanen

– Ifølge Nasjonal Transportplan kan Hamar få dobbeltspor først i 2024. Er det mulig å forsere dette, så det kommer tidligere?

– Vi har ikke noen forutsetninger knyttet til forsering nå, men får vi det, så vil vi jo se om det er mulig, sier Sverre Setvik i Jernbaneverket.

Problemet med alternativ H5, er at det ikke er planlagt uytbygging fra Hamar mot Brumunddal før etter 2024. Dermed må sannsynligvis det gamle sporet gjennom Hamar brukes inntil videre utbygging blir gjennomført.

Bra å bli kvitt alternativer

Ordfører Morten Aspeli i Hamar ønske at det skal gå fortere. Enn så lenge er han glad for avklaringen fra Jernbaneverket nå. Og han tror det er stor politisk enighet om ikke å gå videre med H2-alternativet med underjordisk jernbanestasjon.

Aspeli mener det er en fordel for den videre behandlingen i kommunen, at de står igjen med bare to alternativer.

– Det er en fordel både for tida og kostnadene, fordi det er store og krevende utredninger som skal gjøres, sier Aspeli.

Den aller viktigste investeringen

Til tross for mange og store prosjekter i Hamar de siste åra, betegner Aspeli dobbeltsporet gjennom byen som den viktigste investeringen for byen, regionen og hele Innlandet.

Flere saker fra Innlandet