Hopp til innhold

Rutetrafikken på Leirin avvikles

Rutetrafikken mellom Fagernes og Oslo blir avviklet dersom regjeringen får det som den vil. – Katastrofenyhet for reiselivet, sier Atle Hovi, direktør ved Beitostølen Resort.

Fagernes flyplass Leirin

BORTKASTET: – Dersom dette blir en virkelighet så er alt arbeid bortkastet, sier direktør ved Beitostølen Resort, Atle Hovi.

Foto: NRK

Regjeringen vil ikke videreføre statlig kjøp av flyrutetjenester for strekningen Fagernes – Oslo når kontrakten utløper i mars 2016. Det betyr at rutetrafikken avvikles. I budsjettforslaget blir det vist til at regjeringen med dette følger faglige anbefalinger.

– Katastrofenyhet

Atle Hovi

STERK VEKST: Atle Hovi, direktør ved Beitostølen Resort. mener myndighetene har gitt signal om at leirin vil bestå dersom de får til en kraftig vekst gjennom chartertrafikken.

Foto: Privat

– Dette er en stor katastrofenyhet for reiselivet. Geilo, Beitostølen og Hemsedal har jo har satsa i to år på å få charterfly fra Europa. Vi har lyktes med å få charterturister fra London og til vinteren kommer det charterfly fra Düsseldorf, sier Hovi.

Hovi sier at det er investert store ressurser og mange millioner i dette arbeidet.

– Dersom dette blir en virkelighet så er alt arbeid bortkastet. Og da mister destinasjonen og Norge internasjonale turister, det er en katastrofe, mener Hovi.

– Bør legges ned

En rapport utarbeidet av Transportøkonomisk institutt tidligere i år konkluderte med at flyplassen burde legges ned. De pekte på at ruta har for få passasjerer og er for dyr å drifte. Dessuten finnes det andre tilfredsstillende reisemuligheter.

I fjor hadde ruta Fagernes-Oslo bare rundt 3000 passasjerer. Staten støttet hver passasjer med 3000 kroner.

Valdres framtid avhenger ikke av flyruta Fagernes-Leirin. Av respekt for skattebetalernes penger mener jeg det er helt rett at vi ikke lyser ut ruten på anbud igjen i 2016. Jeg mener det er ekstremt dårlig ressursbruk å bruke over tre tusen kroner av skattebetalernes penger per passasjer på flyruten.

Hanne Maren Blåfjelldal, statssekretær i Landbruks- og matdepartementet

– Vi må bestemme oss for hva vi vil prioritere av ressurser og hva som er viktig for Valdres. For meg er vei og skattelettelser veldig mye viktigere, sier statssekretær Hanne Maren Blåfjelldal.

– Charter betyr vekst for flyplassen

Samferdselsdepartementet sier de vil starte en prosess med å vurdere potensialet og framtida for Fagernes lufthavn, Leirin, i samarbeid med lokale myndigheter og næringsliv. Her vil også statens eierskap til lufthavnen bli vurdert.

Hovi mener charterflygingene betyr en stor vekst for flyplassen, og at arbeidet med dette må fortsette. Noe han mener myndighetene har gitt signal om.

– Vi har hatt kontakt med myndighetene. Dersom vi klarer å ha en sterk vekst og at vi kommer opp på et nivå på 15–20 tusen passasjerer, så er det lys i tunnelen. Det arbeidet er vi i ferd med å fullføre. Så vi håper de holder ord, sier Hovi.

Blåfjelldal: – Forsvarer seg ikke samfunnsøkonomisk

Det forsvarer seg ikke samfunnsøkonomisk å drive Leirin lufthavn Fagernes slik som i dag, ifølge statssekretær Hanne Blåfjelldal fra Frp, som selv er fra Valdres.

– I dag bruker over 3000 kroner per passasjer, av skattebetalernes penger, på å subsidiere den flyruta, sier hun.

Hun mener det er viktig at kreftene i Valdres setter seg ned sammen med samferdselsdepartementet for å komme fram til gode løsninger for Leirin.

Olaf Nils Diserud, fylkesleder i Oppland Frp, tror Leirin kan overleve uten en egen flyrute.

– Etter det jeg forstår så ser regjeringen helt klart den verdiskapningen den har for Valdres. Men jeg er nok skuffet, om ikke overrasket, over at flyruta forsvinner, sier Diserud.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Olaf Nils Diserud, Jørand Ødegård Lunde og Hanne Maren Blåfjelldal

Olaf Nils Diserud, Jørand Ødegård Lunde og Hanne Maren Blåfjelldal. Her ved den nye tunellen på E16 sør for Bagn.

Foto: Sigrid Havig Berge / NRK

Men er det realistisk å tro at en chartesatsing kan overleve der, uten et statelig eierskap i flyplassen?

– Nå sier regjeringa at vi skal se på dette sammen med næringslivet i Valdres. Leirin er ikke borte, det er flyruta som er borte. Jeg tror chartertrafikken vil leve videre her, sier Diserud.

Fylkespolitiker før Høyre, Jørand Ødegård Lunde fra Vang, sier hun er skuffet over forslaget og at hun vil kjempe for flyplassen, innad i partiet.

– Men vi må forholde oss til tallene, og det er ikke vanskelig å forstå resonnementene bak dette forslaget. Men jeg har ikke gitt opp Fagernes lufthavn. Nå må vi brette opp armene og jobbe, sier hun.

Se også tv-reportasjen fra flyplassen:

Rutetrafikken mellom Fagernes og Oslo blir avviklet dersom regjeringen får det som den vil. – Katastrofenyhet for reiselivet, sier Atle Hovi, direktør ved Beitostølen Resort.