Fattiggutten fra Helgøya i Hedmark var i flere tiår en glemt kunstner. Nå er han klar for et stort og kresent kunstpublikum i verdensmetropolen. 210 år etter sin fødsel får dermed Peder Balke sin internasjonale lansering.
Balke er den andre norske kunstneren som får egen utstilling i det ærverdige, engelske museet. Den forrige var Edvard Munch.
En av Norges mest originale malere
Kunsthistoriker Marit Lange er veldig spent på hvordan Peder Balke blir mottatt i London.
– Han har en særstilling i norsk malerkunst og er ubestridt en av våre mest originale malere. Han malte med brede pensler, store strøk, få farger og en uttrykkskraft som er langt lettere å godta i dag enn i hans samtid, sier hun om maleren som ble uglesett i sin egen samtid.
Det er et eventyrlig sprang fra nød og fattigdom på Helgøya og Toten til internasjonal lansering i London.
Peder Balke vokste opp med en eldre bror og ei mor som han lovpriste hele livet sitt. De var jordløse tjenestefolk og overlevde til tider på brød som var laget av bark. Av nød begynte han også å male. Og det arbeidet krones altså med utstilling i London.
– Peder Balke var langt forut for sin tid, sier Kyrre Dahl, Fylkeskultursjef i Oppland, en av fem byråkrater og politikere fra Oppland som reiser til London for å overvære begivenheten. – Han bryter med tradisjonen til Tidemand og Gude.
Til Nord-Norge i Balkes fotspor
– Han betyr veldig mye, sier Hilde Svare, eier av Galleri Svae på Gjøvik. Hun deltar også på utstillingsåpningen. Sammen med kunstneren Beate Juell fra Lena planlegger hun flere markeringer av Peder Balke i årene framover. Juell arbeider med skulpturer inspirert av Balke og sist sommer reiste Svae og Juell i Peder Balkes fotspor i Nord-Norge.
Det var her han malte de berømte bildene som stilles ut på National Gallery. Det er den samme utstillingen som ble vist ved Nordnorsk Kunstmuseum i Tromsø sist sommer.
Det mest kjente bildet hans, «Fyr på den norske kyst», er kjent for de fleste som har kunnet rutte med en tusenlapp for noen år siden. Det var nemlig hovedmotivet på baksiden av de norske tusenkronersedlene fra 1975 til 1981.
"Slibrig bane" å male for kongelige
Både i inn- og utland hylles Peder Balke nå som en av Norges største kunstnere. Men han ble altså ikke anerkjent i egen samtid. Til tross for det så solgte han bilder til både det svenske og det franske kongehus. Det var en «slibrig bane» å male for de kongelige, skriver han selv i sin selvbiografi (sitert av Marit Lange i kunstkatalogen utgitt i anledning utstilligen i Tromsø og London):
"Naar jeg først havde betraadt den for enhver begynnende ung Kunstners slibrige Bane at male for Kongehuset, og dette som sagt havde løbet saa særdeles heldig ud for mig, maatte Følgen deraf uundgaaeligt blive den, at jeg maatte være betenkt paa et Maleri som kunde fremstille for Tronfølgeren, Rigernes vordende Konge."
Det siste var en henvisning til kronprinsen, den senere Oscar I, som var en anerkjent kunstskjønner og som Balke ville male et bilde til etter å malt bilder for "å tekkes" kong Karl Johan.
Stor utstilling i London
Om lag 70 malerier som representerer hele karrieren til den gjenoppdagede kunstneren ble stilt ut i Tromsø sist sommer. 60 av maleriene stilles ut i London.Tirsdag kveld 11. november er det høytidelig åpning. Vanlig publikum slipper til onsdag.
– Peder Balke er kanskje noe av det mest originale norsk kunst har å by på nest etter Edvard Munch, sier Knut Ljøgodt, direktør ved Nordnorsk Kunstmuseum, som har trukket i det rette trådene for at hans kontakter ved National Gallery nå åpner dørene for utstillingen. Ljøgodt tror utstillingen vil gi Balke like stor internasjonal oppmerksomhet som Norges mest kjente kunstnere.
Christopher Riopelle, kurator for utstillingen fra engelsk side, fremhever Balke som en innovativ kunstner: "Peder Balke er en høyst original kunstner for sin tid. Vi tror han vil bli litt av en ny oppdagelse for det britiske publikum." Direktør Nicholas Penny sier seg enig – og sammenligner Balke med ingen ringere enn den store, engelske maleren J.M.W. Turner.