Hopp til innhold

Rekordmange ønsker å delta i Toneprisen

– Kjempestas at det er så mange søkere. Det viser at Toneprisen er iferd med å få fotfeste og har en status som gjør at flinke musikere vil søke, sier juryformann Ole Edvard Antonsen

Ole Edvard Antonsen

MANGE SLAGS TONER: Trompetist Ole Edvard Antonsen håper ulike sjangere blir plukket ut til finalen, selv om det gjør finalejuryjobben vanskeligere.

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

Musikkonkurransen Toneprisen slår an. I år har 36 musikere med tilknytning til Hedmark og Oppland søkt, i håp om å få en plass blant de seks som får opptre under finalen i Maihaugsalen i Lillehammer lørdag 24. oktober 2015.

Det er en utrolig flott konkurranse. Den er sjangeroverskridende - alle sjangere kan representeres.

Ole Edvard Antonsen, trompetist og juryformann i Toneprisen

Ole Edvard Antonsen er en av distriktets og også landets mest profilerte musikere, og han er generelt svært restriktiv overfor å delta på slike juryoppdrag. At han har vokst opp som nærmeste nabo til medarrangør Toneheim Folkehøgskole har nok hjulpet på motivasjonen, men først og fremt har han sansen for at konkurransen åpner for alle typer sjangere.

To juryer

Påmeldingsfristen gikk ut 1. mai, og en egen fagjury skal nå gå igjennom søknadene og det innsendte lydmaterialet, og innen juni plukke ut de heldige seks som skal til finalen.

– Jeg håper jo på ulike sjangere i søkerbunken, men samtidig gjør jo nettopp det jobben vår vanskeligere i etterkant, sier Antonsen som skal styre selve finalejuryen.

Les om felepilleren som tok 1. prisen i 2013: Lomvær oppfylte guttedrømmen

– Vi må bare bedømme utifra det vi opplever i salen der og da, sier Antonsen. Sammen med seg i finalejuryen har han Per Arne Glorvigen og Eli Kristin Hanssveen, begge har vært med i Toneprisenjuryen tidligere.

Ole Edvard Antonsen

GLEDER SEG: Ole Edvard Antonsen er juryformann under finalen i oktober og har med seg to andre profesjonelle musikere på jobben.

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / Scanpix

Bruker både hodet og hjertet

– Det skal være kvalitet i alle ledd, men ofte kan en X-faktor spille inn når du opplever dem LIVE på secenen, sier juryformannen. Juryen og publikum er ikke alltid enige, men slik må det nødvendigvis være, mener han. – Vi vurderer utfra faglige kriterier, i tillegg til at vi har med oss hjertet, sier Antonsen.

– Det er vanskelig å sammenligne ulike sjangere. Vi må bare bedømme utifra det vi opplever i salen der og da, sier Antonsen.

Jeg er så heldig å få sitte der å høre de unge talentene. Noen har både nasjonal og internasjonal klasse over seg.

Ole Edvard Antonsen, trompetist og juryformann

– Alle som blir plukka ut er jo vinnere. Det vil alle vokse på, sier den profesjonelle trompetisten. Men førsteprisen er allikevel prikken over i-en.

Toneprisen-arrangørene er svært fornøyde med igjen å ha fått avtale med Kringkastingsorkesteret. Den ene som mottar 1. prisen får spille med dette allsidige orkesteret, og det er noe som henger høyt for de fleste musikere.

2013-vinneren og Kringkastingsorkesteret: Se Bjørn Kåre og KORK direkte her kl. 1930

Bare musikk

Ville du selv ha søkt om finaleplass om du var 17 år i dag?

– Jeg ville tatt sjansen. Man må ville dette, og være villig til å strekke seg. Men det er jo bare musikk, det er jo ikke så farlig, avslutter den anerkjente trompetisten.

Så spørs det bare om disse ordene får de fremtidige finalistene til å senke skuldrene før de skal inn i på scenen foran Ole Edvard Antonsen, Per Arne Glorvigen og Eli Kristin Hanssveen.

Flere saker fra Innlandet